forsiden   frem tilbage
 
    Inge Bendixen
INGE BENDIXEN
- EN UKENDT DANSK MODERNIST
 
   

Min farfars bror, arkitekten Cai Bertelsen, var gift med kunstmaleren Inge Bendixen (1911-1999). Familien kender derfor Inges malerier og har købt en del af dem, når de er dukket op på forskellige auktioner og samtidig har været til en overkommelig pris. Det følgende lysbilledshow (tryk på "frem" øverst til højre) viser familiens billeder.

Inge var tidligere gift (1934-36) med cobramaleren Eilgil Jacobsen. Jeg husker, at hun fortalte, at det var svært at være med i den gruppe af kunstnere, der senere blev til cobramalerne. De var dygtige til at promovere sig selv og hårde i deres kunstkritik. Inge fik dengang familie og børn og måtte trække sig ud. Hun fortsatte dog med at male og leve for kunsten resten af livet. Vi besøgte en gang hendes hjem og atalje på Frederiksberg. Det var sparsomt møbleret med faldefærdig møbler men til gengæld fyldt op med malerier - nogle steder stod dei flere lag op ad væggene. Inge besøgte min familie i Nairobi i 1970'erne og stillede selvfølgelig stafeliet op mellem de tropiske planter i haven. Jeg husker, at hun malede en blå farve og spurgte mig, om den var for lys. Skulle der måske ikke lidt mere rødt i? Hun prøvede den nye farve af, men nej, den blev for tung - og sådan blev hun ved i timevis - hårdt arbejdende med komposition, balance, farver... Det, der for mange i dagens Danmark måske ser ud som et tilfældigt klatværk, var for hende i 50'erne, 60'erne og 70'erne en benhård disciplin. Farvenuancerne i hendes malerier kommer ikke rigtigt til deres ret i auktionshusenes internetauktioner, hvilket har været familiens held, fordi vi så har kunnet anskaffe os en del af hendes malerier. Inge var, som billederne også viser, en eksperimenterende kunster, der hele tiden forsøgte sig med nye temaer.

Abstrakt kunst og moderne arkitektur

Inges malerier burde hænge i modernismens huse. Jeg er sikker på, at de ville egne sig til Le Corbusiers hvide vægge eller Mogens Lassens gasbeton! De er del af den samme historie - om stivnede traditioner, der skulle erstattes af uspolerede oplevelser.