forsiden   hele teksten printervenlig   kontakt
 
De kulturradikale
- Poul Henningsen, Vilhelm Lundstrøm og
Otto Gelsted
     
diashow
- Poul Henningsens hus

Historisk baggrund

 

Da PH efter 2. verdenskrig kom hjem fra sit eksil i Sverige, var der hverken gang i teaterstykkerne eller lampeproduktionen og derfor økonomisk lavvande. Ved venners hjælp fik han købt et stråtækt gård, som han gennem de følgende år istandsatte. Jeg var så heldig at få lov til at fotografere huset og haven, som kun har ændret sig meget lidt siden da. Køkkenet var malet i en mørkebrun farve – måske for at de hvide tallerkener og fade bedre skulle komme til deres ret? Eller skulle det måske minde om et værtshus? Stuernes lavthængende lofter var malet i en mørk lilla farve – hvad der bare gjorde dem endnu mere lavloftede end de var i forvejen. Hvorfor? spørger man uvilkårligt sig selv. Svaret kom, da vi trådte ind i dagligstuen. Den viste sig at være et stort, lyst dobbelthøjt rum. Sikken en overraskelse! Sofaarrangementet samledes omkring et smukt højtsiddende vindue, og på den fjerne væg førte en smal trappe op til et soveværelse i tagetagen. PH mente vist nok, at det var vigtigt, at huse til ældre mennesker havde trapper, så de kunne få motion af at gå op og ned af dem. Trappen var så smal, at hvis man skulle miste balancen, så gjorde det ikke noget, da man nærmest var kilet inde mellem væg og gelænder.

 
     


 

Povl Henningsen

 
 

Vilhelm Lundstrøm og maleriet ”Vandkande”

 
 

Otto Gelsted og digtet ”Reklameskibet”

 

Kilder