www.danskarkitektur.dk
nyklassicisme
Nyklassicismen
- borgerskabets arkitekturstil
Nyklassicismen
blev den dominerende arkitektoniske og kunstretning i Europa
fra slutningen af 1700-tallet og frem til midten af det følgende
århundrede. Det begyndte i oplysningstiden og fortsatte ind
i romantikken.
Europa
oplevede i 1700-tallet et fremadstormende borgerskab, der
byggede sin velstand på både verdenshandel og spirende industrialisme.
Den gamle magtelite, adelen, stod i vejen for borgerskabet,
og dette førte nogle steder til blodige konfrontationer som
i den Franske Revolution i 1789.
Borgerskabet
oplevede barokkens sidste epoke - rokokoen - som konservativ
og dekadent. Man ville distancere sig og brugte i den forbindelse,
som så mange både før og efter, kunsten til at skabe en egen
og "bedre" kultur.
Typisk
for oplysningstiden var en rationel måde at tænke på. Man
undersøgte og beskrev verden nøgternt. Logikken var i højsædet.
Isaac Newton fandt tyngdeloven, Voltaire kæmpede mod overtro
og fordomme og mente, at menneskets åndelige stade udviklede
sig gennem historien, Montesquieu udviklede teorier om en
tredeling af magten, Rousseau mente, at uligheder og privilegier
var skyld i de store samfundsproblemer, John Locke beskæftigede
sig med empirisk tænkning, og Adam Smith skrev sit store værk
"The Wealth of Nations," hvori han når frem til en måde at
forstå samfundsøkonomi på - for bare at nævne nogle af de
vigtigste tænkere i denne frugtbare tid.
Nyklassicismens
formsprog
Den nye
rationalistiske måde at tænke på kom også til at præge arkitekturen
og kunsten. Arkitekterne ville rense ud i rokokoens snørklede
og overdådige dekoration og genindføre det gamle, rene klassiske
formsprog.
I midten
af 1700-tallet havde arkæologer opdaget ruinerne af Pompeji
og Heruculanum. Lidt senere fandt man de græske templer ved
Paestum. Kunsthistorikere var overrasket over, hvor simple
de doriske søjler var. Den doriske orden, som renæssancearkitekterne
arbejdede med, havde været en bearbejdet romersk udgave. Den
var meget mere dekoreret. I slutningen af 1700-tallet begyndte
kunsthistorikere at få en bedre ide om, hvordan bygningerne
virkeligt havde set ud i det antikke Grækenland. Arkitekterne
lod sig specielt inspirere af det græske, som man opfattede
som mere oprindeligt og ægte i forhold til det romerske.
I forbindelse
med valget af den græske stil spillede også ind, at grækerne
havde været demokrater. Dele af det nye borgerskab ønskede
mere indflydelse på statsbeslutningerne og så en eller anden
fremtidig form for demokrati som et ideal.
Nyklassicismen
er en akademisk arkitektur, dvs. en arkitektur præget af teorier
om, hvordan bygningerne burde se ud. Man arbejdede med udgangspunkt
i den antikke arkitektur på at finde et universelt formsprog,
der kunne bruges til alle bygninger. Ordet "klassicisme" hentyder
til, at man arbejder efter de antikke regler for formgivning.
Arkitekter og kunstnere begyndte igen at bruge disse regler,
og derfor kaldes perioden for nyklassicismen. Brugen af antikke
regler gjaldt også indenfor andre af kunstens områder eksempelvis
litteraturen, billedkunsten og maleriet. På grund af denne
teoretiske indfaldsvinkel fandt flere arkitekter, at det var
helt i orden at tegne rent utopiske projekter, der med datidens
byggeteknik aldrig ville kunne realiseres. Det var selve ideen
i projektet, der betød noget, ikke om bygningen blev realiseret.
Klassicismens
formsprog bestod af platoniske elementer som kuben, pyramiden,
cylinderen, og sfæren samt trekanter, kvadrater, halvcirkler
og cirkler. Rummene skulle opleves som, var de udhulet af
en massiv masse - nærmest som grotter i et bjerg. De forskellige
kubiske, cylindriske og pyramideformede dele satte man sammen
i en komposition, hvor hver del tydeligt kunne aflæses. På
enkeldelene kunne "påklistres" kolonnader af doriske søjler
og trekantgavle. Man var i det hele taget meget sparsom med
dekorationen og brugte den kun, hvor det var absolut nødvendigt
for at understrege et budskab f.eks. at der var tale om en
hovedindgang.
Typisk
for tiden var, at der blev arbejdet med at gøre bygningerne
monumentale. En måde at få en monumental virkning på er, at
udforme enkeltdele i gigantisk størrelse. Typisk var mange
meter høje døre og gigantiske søjler.
Med tiden
kom formsproget faktisk til at afvige fra det antikke forbillede.
Grækernes gamle templer med deres farver og udsmykning var
anderledes lette end nyklassicismens monumentalbyggeri. Væk
var også rokokoens muslingedekoration og uklare bygningskroppe.
Bygningerne
var gennemtænkte og rene i deres udtryk, men da man havde
"en opskrift" på hvordan bygninger skulle formgives, så det
siger sig selv, at formsproget var i fare for at blive på
den ene side æstetisk fuldendt men på den anden side også
tungt, stift og konservativt.
Dannelsesrejser
Det blev
almindeligt for en bredere gruppe af mennesker fra adelen
og det mere velhavende borgerskab at tage på dannelsesrejser
til Grækenland og Italien, hvor man selv kunne opleve ruinerne
fra antikkens storhedstid. Det kom på mode, at købe malerier
med motiver fra middelhavslandene og bringe dem med hjem til
Nordeuropa. Måske var disse malerier medvirkende årsag til,
at kunstnere begyndte at betragte naturen på samme måde som
antikken - som noget ophøjet. Typisk for tiden var, at filosofferne
var begyndt at tale om "det naturlige." Man tilstræbte det
naturlige menneske, der ikke var påvirket af hvad, man mente,
var kulturens forfald. På samme måde talte man om den naturlige
bygning.
En af
de for udviklingen af nyklassicismen mest indflydelsesrige
kunstnere var Giovanni Battista Piranesi (1720-1778). Venzianeren
Piranesi tegnede dramatiske perspektiver af klassicistiske
arkitekturfantansier. Han havde grundigt studeret både ruinerne
i Rom og den græske arkitektur i Syditalien. Piranesis raderinger
blev meget populære og solgt i stort tal.
Romantikken
Omkring
1800 kom en reaktion på oplysningstidens nøgterne tankegang.
Folk som Herder og Goethe gjorde oprør. Det var ikke nok at
være fornuftig. Det gav ikke indblik i de helt store oplevelser
her i verden. De sværmede for de store tider, der engang havde
været, dengang verden var renere og mere ophøjet. Det var
efter deres mening geniet dvs. kunstneren, der var broen ind
til de store oplevelser.
Romantikkerne
tog ikke bare afstand fra den gamle adel men også fra det
nye borgerskab, der blev betragtet som pragmatisk og primitiv.
Man ville begive sig i følelsernes vold, bestige høje bjerge
og vandre i øde egne, hvor mennesket kunne tænke klart og
upåvirket af hverdagens kævl og bøvl.
Umiddelbart
er det underligt, at to så forskellige måder at opfatte verden
på, dvs. oplysningstiden og romantikken, kunne gøre brug af
det samme formsprog. De havde dog begge det tilfælles, at
de var en reaktion på det samfund, der var under udvikling
i Europa. De antikke søjleordner, høje bjerge og øde egne
var langt fra storbyernes triste fattigdom, fra kapitalisterne
og den nye dampdrevne industri. Overklassen drømte sig simpelthen
væk fra snavset og hen til harmoniske og smukke byer i flotte
landskaber.
Klassicismens
musik
Hvilken
musik hører til klassicismens rene og alvorlige arkitektur?
Ja, der er jo Weinerklassikken. Wien var Europas førende musikby
frem til 1820'erne. Klassicismens musik kaldes for klassikken
og minder på mange måder om arkitekturen i det, den er et
oprør mod barokmusikkens storladenhed og rokokomusikkens overfladiskhed.
Der er tale en enklere og mere kontrolleret musik. Mozart
betragtes som klassicist. Beethoven som en overgangsfigur
til romantikken. I flæng kunne nævnes romantiske musikere
som Mendelsohn, Chopin, Brahms, Tjaikovskij, Verdi, Bruchner
og Wagner for bare at nævne nogle få. De bragede derudaf,
imens man opførte bygninger som i det gamle Grækenland, og
størstedelen af befolkningen levede i dybeste armod.
Nyklassicisme
i Frankrig
Opgøret
med rokokoen resulterede i første gang i en klassicistisk
inspireret kunstretning kaldet "Louis Seize stilen." Nyklassicismen
var på vej. Man var blevet træt af rokokoens pynteri og ville
et andet formsprog.
Arkitekten
Boullée tog skridtet hen til den rene nyklassicisme med bygninger
komponeret over de elementære platoniske former. Han er dog
ikke kendt så meget for sine få realiserede projekter som
for sine arkitekturfantasier. Boullées elev, Ledoux, fik derimod
bygget meget. Han kopierede ikke klassicismen, men brugte
de klassiske elementer i nye bygningstyper. Her er der virkelig
tale om en "revolutionsarkitektur".
Under
Napoleon Bonaparte udvikles en ny version af nyklassicismen,
der går under navnet "Empire". Det hentyder selvfølgelig til,
at Napoleon kronede sig selv til kejser og erobrede et imperium.
Det gamle Rom var på mange måder forbilledet. Napoleon var
kritisk overfor de tidligere kongers store monumentalbyggerier,
og derfor opførtes kun meget få "store" bygninger i hans tid.
Til gengæld blev empirestilen brugt i forbindelse med indretning
af borgernes huse. Typisk er den udbredte brug af groteske
vægmalerier. De gamle romerske vægmalerier var, som bekendt,
blevet genopdaget i grotter i Rom. Empirestilen var også inspireret
af det gamle Egypten, hvor Napoleon havde været på et kort
men blodigt visit. Napoleon havde medbragt videnskabsmænd
og kunstnere, der studerede og tegnede de gamle monumenter.
Empiren
gik sin gang over Europa sammen med Napoleons erobringer,
men den ophører nogenlunde samtidig med hans fald i 1815.
Nyklassicisme
i England
Englænderne
havde tradition for palladiansk arkitektur helt tilbage fra
Inigo Jones og Christopher Wrens tid. De fortsatte denne udvikling
samtidig med den franske nyklassicisme. Overgangen fra senbarokken
til den nyklassicistiske periode markeres af John Wood the
Elder og John Wood the Younger med deres mange byggerier i
badebyen Bath. Bath var oprindeligt et romersk bad, men i
1700-tallet blev det populært for den engelske overklasse
at tilbringe sommeren der. De to Woods har designet en fantastisk
klassicistiske sandstensby omgivet af et smukt landskab af
grønne bakker. Meget typisk for arkitektfaget, så var de to
arkitekter bag det byggeriet ofte i økonomiske trængsler,
og det endte til sidst endte med, at de gik fallit!
En af
de toneangivende nyklassicistiske arkitekter var Sir John
Soane, hvis excentriske bolig er indrettet som kunstmuseum
og kan besøges i London. Soane arbejdede med rummet. Som i
den sene romerske badarkitektur formgav han rum, som var de
skåret ud af en massiv masse. Arkæologien var nu kommet så
vidt, at den havde opdaget, at også den antikke kunst og arkitektur
havde udviklet sig i forskellige faser. For eksempel så var
de romerske bade bygget i en typisk senromersk stil. Rummene
i Soanes hus er sparsomt dekorerede. Han arbejdede bevidst
med en form for indirekte ovenlys. Hans typiske husplan var
en komposition af forskelligartede rum med hver sin oplevelse.
De bærende konstruktioner var altid gemt i massen dvs. i de
uformelige mure og vægge.
Allerede
i rokokoen var flere englændere begyndt at anlægge haver i
en friere komposition - det var starten til den såkaldt landskabelige
have, der ser ud som om, at den er tilfældigt planlagt, men
hvor hvert træ og busk i virkeligheden er bevidst valgt og
placeret. Senere blev haveplanerne endnu friere. Englænderne
var også inspireret af de landskabsmalerier, som overklassen
havde bragt med sig hjem fra Italien. Hvor barokkens symmetriske
og tilsyneladende mere kontrollerede have symboliserede kongemagten,
passede den engelske have med sine fritstående træer og buske
bedre til den borgerlige ide. Den var ikke hierarkisk opbygget
som før. Der var intet centralt punkt, hvortil alle veje førte,
men i stedet mange landskabsrum med ligestillede oplevelser.
I England
var romantikken karakteriseret af det, som kaldes "the Picturesque
Tradition". Rundt omkring i parkerne placerede man gamle ruiner
samt kinesiske og antikke templer. Her kunne en følsomme sjæl
vandre i ro og mag. Man kunne i tanken tage på rejser i fortidens
kulturer. Den engelske landskabelige have blev hurtigt populær,
og ideen blev eksporteret til hele Europa.
I forbindelsen
med "the Picturesque Tradition" begyndte man at tegne nygotiske
huse, hvad der passede godt med tidens sværmeri for det gamle.
Nogle argumenterede for, at gotikken var mere ærlig, fordi
man kunne se konstruktionerne, der i ellers i nyklassicismen
var gemt i murenes masse. Man talte om at gader og landsbyer
skulle virke picturesque, og hermed mente man bestemt ikke,
at de skulle ligne tidens industrielle forstæder.
Fra århundredskiftet
og frem til 1830'erne taler man om "Regencystilen", der på
mange måder, selv om at den er mindre overdådig, minder og
den franske "Empirestil".
Nyklassicisme
i Tyskland
Den tyske
romantiks tre hovedfigurer var maleren Casper David Friedrich,
der malede dramatiske naturscener og ruiner, Friedrich Gilly,
der bl.a. tegnede et ikke realiseret meget stramt klassicistisk
monument for Frederik den Store og arkitekten Karl Friedrich
Schinkel, der til gengæld fik opført en masse bygninger specielt
i Berlin og Potsdam (det preussiske Versailles) og som fik
stor indflydelse på andre heriblandt også en dansk arkitekt
som Hetsch.
Når man
skal tegne et hus, skal der tages stilling til en række overordnede
ting. For det første er der jo konstruktionen. Huset skulle
helst kunne modstå vind og vejr. Så er der funktionen. Huset
skal kunne bruges til det, det er bygget til. I 1800-tallet
udvikles en masse nye bygningstyper som for eksempel fængslet,
hospitalet og fabrikken for bare at nævne tre. Schinkel gik
meget op i funktionen. Hans huse var omhyggeligt formgivet
til hver deres bestemte funktion. Det lyder måske mærkeligt,
at det skulle være noget særligt, men det var det. For det
tredje måtte arkitekten tage stilling til det kunstneriske
eller det fantasifulde om man vil. Her arbejdede Schinkel
med to begreber; det historiske og det poetiske, hvad der
passede godt med tiden. Det nationale Tyskland var på vej
frem og havde brug for en historie samtidig med, at romantikken
fordrede noget ophøjet og følsomt. Og så til sidst er der
jo det væsentlige økonomiske aspekt. Billigere huse har en
meget større chance for at blive opført end dyre!
Schinkel
var kendt for sine stramme og sikre plan- og facadekompositioner.
Formmæssigt gjorde han op med nyklassicismens massive bygningskroppe.
Idealet havde været, at alle bygninger så ud som, at de var
skåret ud af en massiv klump. Schinkels bygninger derimod
ser ud som om, at de er bygget af klodser. Schinkel brugte
meget dekoration. Det blev brugt til at fortælle noget om
huset og til at bryde de hårde kanter. Han gjorde f.eks. brug
af profileringer. Selv profileringer designede man dengang
med udgangspunkt i de antikke søjleordner. Hver søjleorden
havde sit specielle profil. Hans huse indeholder mange raffinerede
detaljer.
Schinkel
banede vejen for det, der i Danmark kendes som Senklassicisme.
Det er, kort sagt, en forfinet form for klassicisme uden den
tidlige nyklassicismes hårde former.
|