|
|||||||||
middelalderen | |||||||||
Opfindelsen af "Middelalderen" | |||||||||
Middelalderen betegner den mellemalder, der ligger mellem romerrigets afslutning og den antikke kulturs genfødsel i 1400-tallet - den periode vi kender som renæssancen. Der er tale om en periode på næsten 1000 år. Det var kunsthistorikeren Vasari, der "opfandt" renæssancen. Langt senere i 1800-tallet blev begrebet slået fast af Jacob Burckhardt i hans berømte værk, "Die Kultur der Renaissance in Italien." Efter Burckhardts mening nåede højrenæssancens arkitektur og kunst et højdepunkt, der kun kunne måle sig med grækernes kunst dengang de byggede Parthenon. Sådan var det ikke med middelalderens og renæssancens mennesker, der derimod så verden opdelt i to andre kulturperioder - den hedenske tid før kristendommen blev statsreligion, og den efterfølgende kristne tid. I dag ser man mere nuanceret på kulturhistorien. At opdele den i Romerrige, middelalder og renæssance er helt fint hvis man skal holde styr på begivenhederne. I virkeligheden har det altid været et gennemgående tema såvel i renæssancen som i middelalderen, at man sammenlignede sig med det gamle romerrige, og at man prøvede at efterligne romerne og lære af dem, hvilket tydeligt kom til udtryk, da Karl den Store blev kronet af paven til tysk-romersk kejser i år 800. Vi har selv vores Saxo Grammaticus, som var del af en mindre europæisk renæssance i 1200-tallet, der gik i stå ved pestens hærgen omkring overgangen mellem højmiddelalder og senmiddelalder (ca.1350). Middelalderen dækker geografisk der strækker sig fra Atlanterhavet til det nuværende Tyrkiet. Det Østromerske rige og senere den italienske halvø var det måske kulturelt og økonomisk mest betydningsfulde område i den tidlige middelalder, hvorimod England og Frankrig oplevede en stærk udvikling i høj- og senmiddelalderen. |
|||||||||
Den tidlige europæiske middelalder (476 - ca. 1000) | |||||||||
I 410 plyndrede Vestgoterne Rom. I 476 faldt den sidste romerske kejser og hermed sluttede det tusindårige romerrige i Vesteuropa. Det var 400-tallet er kendt som folkevandringstiden - en periode, hvor utallige germanske stammer skyller ind over limes dvs. romerrigets forsvarsværker, der strakte sig fra Nordsøen til Sortehavet. Stammerne gjorde brug af det romerske vejsystem og stod snart foran Roms mure. Romerne havde før kunnet stoppe invaderende folk, men denne gang gik det for alvor galt. Fra 1100-tallet gik det ned ad bakke for Byzans. Frem til Konstantinopels fald til Osmannerne i 1456 e. Kr. oplevede det østlige rige en næsten konstant geografisk tilbagegang. Det skete samtidig med at byerne i vest begyndte at vågne. Overalt i Italien og i restens af vesteuropa spirrede små og store byer frem. |
|||||||||
Tidlig kristen arkitektur | |||||||||
Som sagt var romerriget blevet delt i to. Det var sket helt tilbage i år 330 under af kejser Konstantin. Han opdelte riget i en østlig del med hovedsted i den græske koloni Byzans (der senere kom til at hedde Konstantinopel og endnu senere Istanbul) og i en vestlig del med hovedstad i Rom. I 395 blev kristendommen statsreligion i begge riger. Senere i 451 kom det til en splittelse i den kristne kirke, der endnu senere førte til en østlig ortodoks kristendom og en vestlig katolsk. |
|||||||||
Byerne i den tidlige middelalder | |||||||||
Efter folkevandringstiden lå de gamle romerske byer i vest i ruiner. I øst overlevede bykulturen ind til det store sammenstød med Perserriget i 700-årene. Kun meget få byer var befolket gennem hele den tidlige middelalder. Italien fik dog relativt hurtigt igen en byudvikling. Venedig, der var blevet grundlagt i 400 tallet som en tilflugtsby for folkevandringens gentagne overfald på hovedlandet, blev tidligt en af Konstantinopels handelssatelitter og udviklede sig i løbet af den tidlige middelalder til at blive en af Europas største byer. Med tiden bosatte købmænd og håndværkere sig i de gamle byer og bidrog til disses langsomme genopståen. |
|||||||||
Korstogene | |||||||||
Som et led i kampen mellem det religiøse og det verdslige, mellem paver og fyrster opstod korstogene. Det 4. korstog kom aldrig til det hellige land men endte med en erobring og plyndring af Konstantinopel. Udrustninger og proviantering blev for en stor del købt i norditalien, der også kom til at kontrollere handlen mellem Europa og Lilleasien. | |||||||||
Det var i det Østromerske rige, at de store møder, der var med til at forme den kristne tro, blev afholdt. Det var her, at man besluttede, hvad der skulle med i Biblen, og hvad der skulle være del af den kristne Kanon. Riget har påvirket kristendommen på mange fundamentale områder. Herfra stammer eksempelvis en stor del af det formsprog, som vi i dag regner for typisk kristen. Man må have for øje, at de tidlige kristne menigheder kun havde hellige skrifter at trække på. Der var ingen æstetisk eller kunstnerisk tradition. |
|||||||||
Ligesom Romerriget arkitektur i antikken var også Byzantiums bygninger karakteriseret af tunge, vandrette former, hvælv og rundbuer. Jo tungere vægt, der er over en rundbue – jo mere stabil er den. Tidligt i senantikken udvikles teknikken med store kuppelhvælv og halvhvælv. Det gjorde arkitekter og ingeniører i stand til at overdække større rum. Byzantinerne fandt ud af at kombinere den firkantede bygning med den runde kuppel med hjælp af pendentiver. Indvendigt var det et typisk træk med indbyggede baldakiner, hvorfra præsteskabet kunne se ned i menigheden. |
|||||||||
Konstantin ville virkelig skabe en ny hovedstad i Øst, hvad der sikkert har været flere grunde til. Den østlige del af Romerriget var for det første betydeligt mere velhavende end den vestlige del. For det andet slap han på denne måde for den gamle romerske adel. Hvor om alting er, så blev den nye storby opdelt i 14 kommuner ligesom Rom. I den gamle græske bydel lod Konstantin opføre et Akropolis, et Kejserpalads og en Hippodrom i. De tre bygningskomplekser skulle modsvare Roms Capitol, Palatinerhøjen og Cirkus Maximus. I Hippodromen blev der afholdt hestevæddeløb, og i løbet af de næsten tusind år var det her, at kejseren mødtes med folket. Her opsatte man også flere obelisker ligesom i Rom. Soklen under en af de få stadig eksisterende indeholder relieffer fra det romerske hof. Stemningen og motivet i relieffet minder om en kristelig figuropsætning (den sidste nadvar), men det er det ikke. Her er det omvendt. Det var de kristne, der senere brugte østromernes formsprog til at illustrere Biblen. |
|||||||||
Den enorme Hagia Sofia (visdommens kirke) ligger ikke langt fra Hippodromen og området, hvor kejserens udbredte gyldne palads engang lå. Når man ankommer til kirkens hovedindgang, kan man på venstre side se udgravede rester af en tidligere Hagia Sofia. Det første rum, man kommer ind i, er en tværgang (også kaldet et narthex) ligesom i Markuskirken i Venedig. Herfra fortsætter man så videre ind i en endnu bredere tværgang med syv store døre. Den høje dør i midten kaldtes også for den imperiale dør, som kun de byzantinske kejsere måtte bruge. Over døren ses en vældig guldmosaik af Jesus flankeret af Maria og en af ærkeenglene. Manden, der bukker sig for Guds søn, er Kejser Leon VI (886-912 e.Kr.). I den fjerne ende af tværrummet ses endvidere døren, der førte til kejserslottet. Over den er der en mosaik af Maria med Jesubarnet flankeret af Kejser Konstantin til højre (med en model af byen) og Kejser Justinian til venstre (med en model af Hagia Sofie). Selve døren er ekstremt gammel. Den blev i sin tid taget fra et gammelt græsk tempel i byen Tarsus og ført til Konstantinopel. |
|||||||||
Da kristendommen ”kom op over jorden” havde den, som sagt, ingen kunstnerisk tradition at trække på. Man havde selvfølgelig den skrevne Bibel, som var nem at transportere fra sted til sted. Det var præcis på denne tid, at man gik fra papyrusrullerne over til at skrive i bøger. |
|||||||||
På et tidspunkt i Byzantiums kulturelle sidste storhedsperiode, dvs. i de to århundreder før Osmannernes erobring, blev Chora-kirken i den vestlige del af Constantinopel ikke langt fra muren restaureret og udbygget. Bag dette byggeforetagende stod en byzantinsk stormand (Metochites), der senere endte sine dage som munk i kirkens kloster. Mange kender de helt fantastiske før renæssance kalkmalerier i den hellige Frans af Assisis kirke i Assisi og i Scrovegnikapellet i Padua ved Venedig. Disse to italienske perler er da også to af de helt store pejlemærker i verdenskunsten, som man næppe tror, at der findes nogen mage til andre steder på jorden. Man kan derfor blive noget overrasket over at erfare, at der faktisk findes et (næsten ukendt) lignende mesterværk i Istanbul i Chorakirken! |
|||||||||
I Ravenna syd for Venedig findes nogle af de bedst bevarede byzantinske bygninger og glasmosaikker. De blev delvist bygget, da området var en del af det Østromerske Rige. De ældste bygninger i Ravenna er fra 400-tallet altså ikke lang tid efter, at det gamle Romerrige blev kristent. Ud over de gamle mosaikker ses også byzantinske søjlekapitæler, der på mirakuløs vis har overlevet tidens tand. Så vil man opleve velbevarede byzantinske mesterværker skal man tage til det nordlige Italien. |
|||||||||
Markuskirken er et godt eksempel på det nære slægtskab mellem Byzantium og Venedig. Kernen er den såkaldt Contarini-bygning fra 1071, der er stærkt inspireret af forbilledet - Apostelkirken i Konstantinopel. Sidstnævnte eksisterer desværre ikke længere. Karakteristisk for begge kirker er, at grundplanen består af et græsk kors (hvor armene er lige lange) med fem kupler – en i midten og en over hver af de fire arme. Contarinikirken er næsten gemt væk bag senere til- og ombygninger - som for eksempel søjler og anden udsmykning stjålet fra Konstantinopel efter det 4. Korstog - og et væld gotiske tilføjelser fra en periode fra slutningen af 1300-tallet og ind i 1500-tallet. Hvis man vil se, hvordan den oprindelige byzantinske-romanske kirke så ud, skal man studere den ældste af kirkens udvendige mosaiker, der findes i den venstre portåbning ind til forgangen (narthex). En anden ændring til den oprindelige kirke er, at kuplerne over kuppelhvælvingerne er blevet betydeligt forhøjet, så de kan ses neden fra Markuspladsen. |
|||||||||
Højmiddelalderen ca. 1000-1350 | |||||||||
Omkring år 1000 udvikledes den okseførende plov, der kunne vende jorden: Denne landbrugsvidenskabelige revolution medførte en beflokningseksplosion, der bl.a. medførte at bybefolkningen voksede og at mange nye byer blev grundlagt. De italienske byer var fraktionsopdelte. Venedig var eksempelvis opdelt i kvarterer med hvert deres forsamlingshus eller scuola, som de blev kaldt. De nordeuropæiske derimod var opdelt socialt og funktionelt dvs. efter fag. Der var lav og gilder, der holdt til i hver sin gade. I store dele af Europa blev byerne efterhånden stærkere end de omboende feudalherrer og begyndte ligefrem at tiltrække dem. |
|||||||||
Romansk arkitektur | |||||||||
![]() |
Typisk romansk er de tunge mure med de simple relieffer. Broby Johansen så den romanske arkitektur som en bunden bondekunst i et relativt uorganiseret samfund. Det kan måske diskuteres, hvor uorganiseret højmiddelalderen egentlig var, men noget helt andet er, at perioden byder på mange smukke bygningsværker. Den romanske kunst har tiltalt de danske funktionelle arkitekter, fordi den var så afslappet og uindbildsk. Der er de mure, buer og søjler, der er behov for og så en smule dekoration. Kompositionen er stabil og i balance - helt i modsætning til den senere gotik, manierisme og barok. | ||||||||
Dekorationen var tilpads grov i detaljen til at man kunne tale om noget upersonligt - noget typisk. Man genkender ikke mange personlige træk i datidens skulpturer. Det er som om stenene ikke er blevet helt tæmmet - de er hugget til men de er stadig sig selv. Der er stadig spor af naturtilstanden. I hele perioden foregik en intensiv missionsvirksomhed hos de germanske folk. Derfor fik kirkerne tårne og klokker, der kunne ses og høres på lang afstand. På grund af denne missionsvirksomhed blev der nu gjort noget ud af det udvendige - man begyndte at dekorere murene med rundbuefriser, lisener, arkaderækker og portaler. Rundbuen er et typisk romansk karaktertræk. Overalt ses den - alle vinduer, døre og portaler afsluttes med en rundbue. I perioden blev de for gotikken så vigtige elementer - stræbepillen og krydshvælvet - opfundet, men de blev ikke brugt, måske fordi man tilstebte et bestemt kunstnerisk ideal, hvori de ikke passede. Næsten alt hvad der har med kirken at gøre indeholder en eller anden form for symbolik - Himmelretninger, plan, portaler, søjler, tal, lys, farver, vinduer, altre og kalkmalerier fortæller hver deres historie til den indviede. Eksempelvis havde kirker ofte tolv bærende søjler, hvad der selvfølgelig symboliserede de tolv apostle, "der bærer kirken." Lys spillede allerede i de romanske kirker en speciel rolle, idet det gør det muligt at se og fordi det varmer - det er altså en metafor på Guds magt. I kirken var man viet til Gud, her var Guds fred, hvor alle ville hinanden det bedste - hvor man ikke søgte hævn, men hvor man vendte den anden kind til. Udenfor kirken herskede ondskaben, ufred og utryghed. De to verden mødtes ved portalerne, og derfor er det interessant at studere disse på romanske kirker. Der er ofte gjort meget ud af dem. Typisk er der afbildninger af løver, der skal jage djævlen på flugt. Eksempler på romansk arkitektur er katedralen med de fem tårne i Speyer, pilgrimskirken Santiago de Compostella, og katedralerne i Cluny, Durham og Pisa. I Italien var man stadig inspireret af Konstantinopel, og her var ingen grund til missionsvirksomhed. Derfor var der ingen interesse i at integrere de forskellige dele af kirken. |
|||||||||
Byer i Italien | |||||||||
Inden i byerne fandtes et torv, hvor man kunne handle i fred. I den tidlige middelalder boede riddere og andre feudalherrer i fæstninger og borge på landet, men da byerne begyndte at vokse flyttede disse rigmænd indenfor byens mure nogle gange på eget initiativ og nogle gange fordi byerne tvang dem til det. Specielt i Italien begyndte adelen at opføre forsvarstårne indenfor murene. I kvarterene rundt om borgagtige bygninger boede deres tilhængere. Dette medførte i mange tilfælde at kampene mellem adelsfamilierne udenfor byerne blev ført med indenfor. Der var tale om ganske alvorlige familiefejder. Samtidig voksende presset fra købmænd og håndværkere, og fra selve underklassen. Omkring 1100-tallet begyndte disse befolkningsgrupper at røre på sig for alvor. Adelen blev passiviseret eller smidt på porten og adelstårnene revet ned til almindelig hushøjder, hvad man kan se i mange toskanske byer eksempelvis i Firenze. Man oprettede en form for bydemokrati. Det hele resulterede i en gylden blomstringstid, hvor byerne på skift overgik hinanden i at lave smukke byrum, rådhuse, kirker og handelshuse samt bymure og porte. Et eksempel på en Norditalien fraktionsopdelt middelalderby var Siena. Her blev torvet for første gang i lang tid til arkitektur. Hver af de store facader på torvet tilhørte en af byens familier. Nogle var fattigere end andre, men i tidens ånd skulle alle have en plads på torvet. I disse byer konkurrerede kirken og købmændene med hinanden, i Siena symboliseredes kampen de to i forskellen mellem de respektive tårne, der skulle overgå hinanden i skønhed. I den senere middelalder var aristokratiets og købmændenes økonomiske overskud med til at starte banksystemet og brugen af penge, der er nødvendige for en kapitalistisk økonomi. |
|||||||||
Byer i Nordeuropa | |||||||||
Kunsten og arkitekturen hoppede også nordpå efter først at have blomstret i Italien. Mange nye byer blev grundlagt. De voksede ved at ring efter ring blev lagt udenom den gamle bykerne og typisk havde de to centre, en handelsplads i forbindelse med kirken og en rådhusplads ved rådhuset. Byerne lå på handelsstrategiske vigtige steder som eksempelvis ved en udskibningshavn eller ved en flodovergang. Ny teknik som vand- og senere vindmøller gjorde det muligt for dem at opretholde en meget større befolkning end før. Mange af de nye byer lå i det germanske område - både i det nuværende Danmark og det nuværende Tyskland. Hovedparten af de byer som blomstrede, blev styret af købmænd præcis som på den italienske halvø. Kolonibyer, der er planlagte, kan man næsten altid genkende på deres retvinklede gadesystem, hvad der tydeligt ses i de tyske Hansestæder. Hver husejer skulle selv lægge planker ud på gaden foran huset, men det var brandfarligt, og man gik i 1500 tallet over til brolægning. Man havde latrinen i overdækkede huller i gårdene. Fodgængerne holdt sig altid midt på gaderne for ikke at få noget i hovederne. Affald og mødding kunne danne et ælte, der nåede helt op i vindueshøjde; hvilket bevirkede, at der om foråret kunne være en skrækkelig stank. Overalt voksede buske og træer, og der var mange haver. Overalt var husdyr - grise, køer og heste. |
|||||||||
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
Det er en fantastisk ting at køre England og Frankrig rundt og besøge de gotiske katedraler der. Hver gang man træder ind i en af disse mesterværker overraskes man over at de dengang i middelalderen kunne bygge så ekstremt store og perfekte bygninger. Den romanske stils grove natursten er nu væk. I de gotiske bygninger er alt under kontrol. Jeg kan ikke forestille mig noget mere fanatisk helligt end disse kirker. Det opleves som, at overalt strømmer helligt lys og følelse. Stilarten er også blevet betegnet som noget enestående - som det nordeuropæiske bidrag til verdenskulturen. Den gotiske stil er udviklet nord for Alperne. Det første rene gotiske bygningsværk var koret i Skt. Denis i Frankrig, der blev påbegyndt i 1140. Bygmesteren er ukendt. Indenfor kirken var tankegange præget af skolastikken og dens hovedmand Thomas af Aquinas, der byggede på både religion og fornuft. Man nåede gud gennem en indviklet, raffineret tankeanspændelse, der var strengt formel og fuld af spidsfindigheder. Problemet var, at man ikke kunne få religion og naturvidenskab til at gå op i en helhed uden store omforklaringer. Det blev mere og mere kompliceret og til sidst til det rene ordkløveri. Man kan sige, at arkitekturen afspejlede denne udvikling. Bygningerne og deres dekoration var i begyndelsen simple og rene men de blev senere mere og mere komplicerede i deres former. Den sidste gotiske periode kaldes også for den flamboyante. Her er dekorationen fuldstændigt indviklet i sig selv. De forskellige håndværksmestre arbejdede på bygningerne i fællesskab og accepterede ikke som senere i renæssancen, at en arkitekt stod med alt det kreative. Der var bygmestre for mange forskellige områder f.eks. en for sten, en for konstruktion, en for træ, en for skulptur og en for glas. I dag er kun få af disse dygtige folk kendte. Ligesom i den forudgående romanske periode er en gotisk kirke eller katedral fyldt med symbolik for den indviede. Den kan betragtedes som en bog, hvor hele den religiøse og verdslige verden er repræsenteret. Glasmalerierne og skulpturernes kan f.eks. vise historiske billeder som kongerækker eller indeholde symboler på de frie kunstarter. Her var grammatikken repræsenteret ved en kæp, retorikken ved en tavle, dialektikken ved fletninger, en skorpion eller en slange, aritmetikken ved en kugleramme, geometrien ved et lod, astronomien ved en jordkugle eller en sekstant, og musikken ved en lut. Det cirkelrunde vindue over hovedindgangen symboliserer Jomfru Marias rose. Motivet med tre spidsbuer ved siden af hinanden repræsenterede Treenigheden - faderen, sønnen og Helligånden. Med andre ord så skulle katedralerne bringe sammenhæng i det hele, og fortælle om det mægtige system Guds skaberværk er. Det er en fascinerende tanke i vores moderne opsplittede verden! De gotiske kirker er opbygget efter tre principper: 1) Bygningerne skal forstås som en helhed - som beskrevet i det ovennævnte store system. 2) Ligesom samfundet deler og deler sig for til sidst at nå op til feudalherren, paven og kongerne, så gør katedralens dekoration det også. 3) Hver genstand har sin specielle plads, hver skulptur sin afgrænsning, ramme - sit ædicule - ligesom hver af middelalderens mennesker havde sin plads i Guds store system.
|
|||||||||
De gotiske katedraler har en skeletagtig konstruktion. Hele bygningsværket er båret af piller og stræbepiller, hvilket medførte at der faktisk ikke var et konstruktivt behov for bærende mure. Man kunne konstruere bygningerne med enorme vinduer. Ved at bygge rum med lysindtag højt oppe under loftet understregedes det vertikale element i bygningerne. Gulvet lagde man selvfølgelig i relativ mørke. Ribber og pilastre førtes fra gulvet helt op i hvælvingerne. Med tiden fjernede man også de horisontale etagebånd, så linierne fik frit løb mod himlen (dette ses tydeligt i en moderne gotisk kirke - Grundtvigskirken i København). Helt oppe under lofterne kunne ribberne mødes enten i et krydshvælv eller i et ribbehvælv med slutsten. I begyndelsen havde sidstnævnte en kvadratisk form, der senere udviklede sig til to rektangler. |
![]() |
||||||||
Planen
var korsforret med veludviklede transcepter (tværskibe). Der kunne være
mellem tre og fem skibe. Normalt var hovedskibet ekstremt højt og relativt
smalt. I de nordtyske hallekirker var skibene dog lige høje.
Synonymt med gotikken var spidsbuen, der blev brugt overalt i den gotiske kunst. Når to af de romerske tøndehvælv krydser hinanden kommer der nogle grimme samlinger mellem hvælvene, men når to spidshvælv krydser hinanden bliver resultatet betydeligt smukkere. Spidsbuen også tættere på den ideelle konstruktion, idet den meget godt afspejler kræfternes retning ned mod jorden. |
![]() |
||||||||
Kun i gavlene oplever man en egentlig mur. Her kan føromtalte Jomfru Marias rose sidde. Katedralerne ligger altid øst vest, så hen på eftermiddagen kan solen lyse alteret op gennem dette runde, glasmalede vindue og fremkalde en helt fantastisk stemning. Lyset er noget helt specielt i gotiske katedraler. Alle vinduerne var glasmalede med motiver fra Biblen og det verdslige liv. Gotiske gavle er i England og Frankrig overdådigt udsmykket. Overalt ses dekorative elementer i form af vinduer, portaler, gesimser og figurer. Det er rent ud sagt til at blive svimmel af. Gotiske bygninger er ekstremt plastiske. Skulpturerne er med til at understrege det vertikale ved selv at være høje og slanke. Selvom skulpturerne var præget af stor realisme var de også en slag idealportrætter - de var altid rene og uskyldige. Indgangene til gotiske kirker og katedraler kunne have de såkaldte perspektivportaler med en søjle - en trumeau i midten. En morsom detalje var de groteske skulpturer, der sprøjtede vand ud fra det store tag. De kaldtes for gargouilles de plasker og gurgler. De franske katedraler var planlagt og opført på en gang, og fremtræder derfor som en helhed med bl.a. en fin apsis. De er rene og elegante. Eksempler er katedralen i Reims, den såkaldte dronning blandt kirkerne. Hver kirke havde på denne måde sit særkende. Andre er f.eks. kirkerne i Chartre og Notre Dame i Paris. De franske kirker blev i modsætning til de engelske altid bygget indenfor bymurene. De engelske kirker er karakteristiske ved, at de blev bygget lidt efter lidt nærmest efter et additionsprincip. De har derfor ikke de flotte franske apsiser. De er heller ikke så høje og de er betydeligt mere lukket end de franske. Der er simpelthen meget mere murværk. På den anden side er de mere komplicerede og fulde af pudsige indlæg, hvad der specielt kommer til udtryk i det der kaldes for den dekorerede stil. I den senere del af gotikken sprang udviklingen fra Frankrig til England, hvor gotikken videreudvikles i den stilepoke, der kaldes for Perpendicular(ca.1350-1550) Eksempler på engelsk gotik er Salesbury, Glouster og Kings College katedralerne. Det nordtyske Hanseområdet fik den gotiske stil fra Nederlandene, som man handlede med og som også byggede i tegl. Den første kirke i denne stil, som lagde mønstret for alle de senere kirker er Marienkirche i Lubeck. Byggeriet startede i 1265 og var færdigt 85 år efter.
|
|||||||||
![]() |
Byerne langs den tyske kyst byggede kirker af basilicatypen, hvorimod inde i landet råder den såkaldte Hallentype. Kirkerne ved kysten er tidligere og bygget af Hansebyernes borgere, hvorimod inde i landet er det ofte feudalherrerne værker. Selvom vi taler om store kirker, så er der ikke tale om katedraler, idet kirkerne er sognekirker og ikke sæde for biskoppen. Ved overgangen til senere stilarter begynder en nedgangstid for Hansestederne og hermed også kirkebyggeriet i kystbyerne. | ||||||||
Overgangen til senmiddelalderen | |||||||||
Man kan ikke nævne middelalderen uden at tale om den katastrofale sorte død. Denne pest udryddede i store områder af Europa op til 2/3 dele af befolkningen. |
|||||||||
Byhuset i Italien | |||||||||
I Italien gjorde gotikken sig ikke gældende i samme grad som nordpå. Når man tager i betragtning, at italienerne havde en tusindårig historie, hvor de tunge romerske og romanske bygningsstile havde domineret, så er det måske ikke så svært at forstå, at man ikke uden videre kunne godtage en stil, der oven i købet stammede fra det "primitive" Nordeuropa. I Venedig byggede man dog mange gotiske paladser flot dekoreret med marmor og forgyldning. Man byggede stadigvæk tunge lukkede kasser man satte såkaldt fladgotik udenpå. Der er her mere tale om dekorative elementer end de lette konstruktioner man kender fra Frankrig og England. De venetianske paladser havde som i Nordeuropa en asymmetrisk facadekomposition - måske af pladsøkonomiske grunde - måske fordi det var idealet.
|
|||||||||
![]() |
Både i Venedig og i andre byer boede købmændene i etagehuse. Den høje stueetage blev brugt til erhverv og herover lå så piano nobile eller aristokratiets etage. Øverst holdt tjenestefolk til. I middelalderen blev disse huse først bygget som regulære fæstninger med forsvarstårne (Torecelli). Senere, da bylivet blev fredeligere, åbnede man husene mere op. De fik vinduer og porte mod gaden, men man beholdte tårnmotivet i den udvendige dekoration. Trappen fra stueetagen op til piano nobili blev der gjort mere og mere ud af, så der til sidst var tale om brede trapperum med overdådige dekorationer. | ||||||||
Byhuset i Nordeuropa | |||||||||
Heroppe var de fleste huse af bindingsværk. Kun få huse tilhørende velhavende folk var af sten, der havde den fordel at være mere modstandsdygtig overfor middelalderbyens svøbe - brandfaren. I dag kender vi udtrykket, "at være stenrig", der hentyder til, at kun de rige kunne tillade sig at bygge i sten. Byhuset udviklede sig. I begyndelsen var det helt og holdent af træ. Senere byggede man køkkendelen i sten men beholdt resten af huset i træ. Endnu senere byggede man et forhus i flere etager med en gotisk opadstræbende gadegavl. Indtil baghusene løb en smal gyde. Man havde brug for meget glas i de dybe huse. Typisk både i Nederlandene og i Hansestæderne var store dieler eller rum ofte flere etager høje, der fungerede som værksteder. Man havde varer dels på loftet og dels i kælderen. Husene kunne have karnapper og kunne lænede sig ud over gaderne. Varmen kom fra kæmpe ildsteder i stueetagen. Husene lå med gavlene mod gaden i modsætning til i Skandinavien, hvor man altid efter vikingeskik havde langsiden mod gaden (det har vi også i dag). Gavlfacaderne var som i Venedig asymmetrisk komponeret. Dekorationen afspejlede brugsrummene bagved. I stueetagen var der store vinduer, der fungerede som lysindtag til de store værkstedsrum og herover sås små glughuller, der fungerede som udluftning for de bagvedliggende lagerrum. |
|||||||||