www.danskarkitektur.dk
dansk
barok og rokoko
Barokkens
og rokokoens kronologi i Danmark
Når
man i Danmark taler om barok, drejer det sig om perioden 1650-1730.
Derefter kommer en periode fra 1730 til 1760 med senbarok
eller rokoko, som perioden også kaldes. Barokken indføres
nogenlunde samtidig med enevælden. Det er jo også enevældens
store stil. Den efterfølges af rokokoen, der kan kaldes for
adelens sidste kunstneriske kraftpræstation før, at det nye
borgerskab tager over med sin stil - klassicismen.
Svenskekrigene
og enevældens indførsel
Efter
nederlaget i Torstenssonkrigen (1643-45) mellem Sverige og
Danmark måtte Danmark bl.a. give afkald på Skåne, Halland
og Blekinge. Derpå fulgte Carl-Gustav-krigene (1657-58 og
1658-1660), hvorefter Danmark igen måtte afstå de tre landsdele.
Det næste halve århundrede handlede for det meste om at tilbageerobre
områderne fra Sverige. Vi skal helt frem til Frederik d. IV,
før de uendelige nordiske broderkrige fik ende ved freden
på Frederiksborg i 1720. Det var drengehelten Tordenskiolds
tid. Han blev dræbt i en duel samme år, som freden blev besluttet.
I
forbindelse med Svenskekrigene lykkedes det Frederik d. III
i 1658 at få indført den absolutte enevælde. Nu kom kongetitlen
til at gå i arv fra far til førstfødte søn. Kongen skulle
ikke længere underskrive en håndfæstning, hvor han garanterede
adelen dets privilegier. Københavns borgerskab støttede indførslen
af enevælden, fordi man mente, at borgerskabet ville komme
til at stå stærkere overfor adelen.
Barokkens
København
De enevældige
konger koncentrerede magten i København, der også blev residensstad
med deraf følgende byggeri. I 1660 havde København kun ca.
30.000 indbyggere. Men i de følgende år skulle befolkningstallet
stige stærkt. Under Frederik d. III fuldendtes voldanlægget
omkring Nykøbenhavn. I 1662 anlagde Henrik Ruse det nuværende
kastel. Han skal senere have anlagt kastellet i Skt. Petersborg.
Man førte vestvolden ned til Langebro og inddæmmede i den
forbindelse arealet mellem Slotsøen og volden. Området kaldtes
Frederiksholm efter Frederik d. III. Under Christian d. V
blev Christian d. IV's volde på Christianshavn i første omgang
forlænget ned til Kalvebod Strand og senere i 1692 fuldendt
mod øst.
I selve
Nykøbenhavn, dvs. området mellem Kastellet og middelalderbyen,
anlagde Sofie Amalie et slot på det nuværende Amalienborgs
område. I 1668 blev Nyhavn anlagt og kort efter i 1670 Kongens
Nytorv med ridderstatuen af Christian d. V efter fransk forbillede.
Middelalderens
Østerport havde ligget ved den gamle vold på det nuværende
Kongens Nytorv. Porten blev flyttet længere ud, da man anlagde
de nye volde. Derfor ligger Østerport i dag nord for Nørreport.
De gamle og nu ikke længere brugte volde, der kom til at ligge
inden i Nykøbenhavn, gik i folkemunde gik under navnet Hallandsåsen.
De blev nemlig ikke f jernet med det samme.
Københavns
brand i 1728
I 1728
brændte store dele af middelalderbyen. Det var en af tre store
brande, som gjorde det af med så godt som al middelalderbyggeri.
Efter branden forsøgte man at rette de middelalderlige gader
ud og gøre dem bredere. Man ville sikre sig mod endnu en bybrand,
men også gøre byen smukkere. Forslaget blev mødt med stor
uvilje hos borgerne, der ikke ville afgive jord til byen.
Man forsøgte også uden held at påbyde grundmur. Det blev for
det meste kun til grundmur mod gaden. Ellers byggede man i
det langt billigere bindingsværk. Et resultat af branden var
de nye smukke ildebrandshuse, hvoraf mange stadig kan ses
rundt om i byen i dag.
Ildebrandshusene
I renæssancen
byggede man beboelseshuse i en til to etager. Men i barokken
sprang husene i vejret, idet byen havde behov for mere boligareal
til den stærkt voksende befolkning. Dette kom tydeligt til
udtryk, da man genopbyggede byen efter branden i 1728. Nu
blev husene dobbelt så høje samtidig med, at der i baggården
også byggedes høje beboelseshuse. Loftet der før havde fungeret
som lager blev inddraget som beboelse. Karakteristisk for
de nye ildebrandshuses facadekompositionen var, at man fortsatte
den midterste del af langsiden op i en gavlkvist Gavlkviste
fik vinduer til loftslejlighederne.
Facadekompositionen
bestod øverst af den føromtalte gavlkvist, der var omgivet
af stærkt profilerede gesimser. Gavlkvisten var med til at
understrege det lodrette og det centrale på bekostning af
renæssancens vandrette linier. Understregningen af det lodrette
og det centrale er typiske barokke elementer.
Der er
ikke meget, der er mere dansk og københavnsk end ildebrandshusene.
Det er et typisk eksempel på nogle kunstneriske tendenser,
der kom her til landet fra den store verden for at blive tilpasset
de hjemlige forhold og den dansk byggetradition. Traditionen
illustreres af bindingsværkshuset nr. 14 på Skt. Annæ gade
på Christianshavn. Det har typiske fællestræk med ildebrandshusene,
men det stammer helt tilbage fra Frederik d. III's tid.
Husene
havde smalle vinduespiller, fordi man ønskede så store vinduesarealer
som muligt. Det var populært at følge med i gadelivet oppe
fra vinduespladserne. De smalle vinduespiller var dog brød
nemt sammen under en ildebrand, hvilket førte til, at man
senere satte grænser for, hvor stort vinduesarealet i husfacaderne
matte være.
Lejlighedsplanerne
var enkle. De bestod af en i huset gennemgående forstue eventuelt
med en ligeløbstrappe. Forstuen kunne fortsætte over i et
baggårdshus. Fra forstuen kom man ind i selve stuen, der altid
lå ud til det offentlige rum. Mod gården havde man et sovekammer
og et køkken. Her var et stort åbent ildsted, hvilket forklarer
de karateristiske store skorstene.
Typiske
ildebrandshuse findes flere steder i København, hvor de har
haft held til at undgå de senere bybrande. På Gråbrødre torv
findes nogle særligt fine eksemplarer.
Charlottenborg
- det første danske barokpalæ
Charlottenborg
på Kongens Nytorv blev bygget for en Gyldenløve i 1677. Man
ved ikke hvem arkitekten var, men det er det første egentlige
barokpalæ herhjemme. Som de fleste andre danske barokbygninger
er det stærkt præget af hollandsk barok. Inspirationen kom
stadig herfra ligesom i renæssancen.
Greven
og grevinden boede i hver sin fløj. Hovedføjen var til repræsentation.
Huset består af en kælder, parterre, beletage og mezzanin.
Etagehøjden var meget større og rummene fik mere lys end man
før var vandt til. Interiørerne var farverige og dekoreret
med forgyldning. Vægpanelerne gik til brystningshøjde. Det
var stort og der var meget mere plads til at udfolde sig på.
Samtiden kritiserede dog huset for stadig at have uheldige
træk fra de gamle trange renæssancehuse som f.eks. spindeltrapper.
Arkitekten
van Haven(1630-95) tilføjede senere kuppelsalen til Charlottenborg.
Han tegnede også Frelser kirke fra 1696. Van Haven havde været
på studierejse i Europa og havde især i Nederlandene fundet
inspiration til sine byggerier.
Thurah
og Eigtved
Laurids
de Thurah var som de fleste bygmestre før ham militærmand.
Han havde været på rundrejse i Europa og tilegnet sig den
nyeste viden. Han nåede dog ikke at opleve den nye rokoko
på rejsen. Det gjorde derimod hans værste konkurrent Nicolai
Eigtved (1704-54), der til sidst tvang Thurah til at opgive
byggeriet og flytte til Jylland. Eigtved døde dog relativt
tidligt, og dette muliggjorde, at Thurah kunne komme tilbage
og genoptage byggeriet.
Thurah
arbejdede i en senbarok stil, der var konservativ og tung.
Han var uhyre flittig og blandt hans værker er Odense slot
fra 1723, det kongelige palæ i Roskilde fra 1733, Erimitagen
fra 1736, Gammel Holtegård fra 1757, spiret på Frelser kirke
fra 1752 og de fire pavillioner ved Frederiks hospital fra
1754. Spiret på Frelser kirke er inspireret af Borominis lille
tårn på Silvo della Sapienza i Rom.
Frederiksberg
slot
Frederik
d. IV fik sikkert ideen til at bygge Frederiksberg slot på
sine italiensrejser (første Italiensrejse i 1692, anden Italiensrejse
i 1708 ). Straks efter at han kom hjem fra den sidste, gik
man i gang med det nye barokslot udenfor byen. Byggeriet blev
ledet af Ernst Brandenburger. Byggeforløbet bestod af flere
faser. Den centrale del af facaden mod parken (det nuværende
Frederiksberg Have) er lidt for smalt og højt. Det skyldes,
at det er proportioneret til det første Frederiksberg Slot.
Senere blev bygningen forstørret og gjort bredere, men man
beholdte dekorationen på de oprindelige dele. Det var Laurids
de Thurah (1706-9), som fuldendte selve slottet. Det fik den
nuværende lukkede gård i 1738. Parken var et regulært barokanlæg,
som strakte sig ned over nogle kunstige terrasser, som stadig
kan ses i landskabet, og ud i Frederiksberg Have. De nuværende
søer er reminisencer af det store barokke haveanlæg.
Fredensborg
Slot
I 1722
stod Frederik d. IV's lystslot i Nordsjælland. Han kaldte
det Fredensborg efter den nyligt indgået fred med svenskerne.
Slottet er gentagne gange blevet ombygget og forstørret af
både Eigtved og Thurah foruden mange andre af enevældens store
arkitekter. Det stod først færdig, som det ses i dag, i 1776.
Philip
de Lange
I 1738
byggede Philip de Lange (1706 66) et palæ for Asiatisk kompagni
i Strandgade i en senbarok stil. Pendanten, dvs. kopien ved
siden af, kom til senere og er kun et pakhus på trods af facaden
ud mod Strandgade. De Lange byggede også mastekranen på Holmen.
Den er fra 1751.
Barokbygninger
i København
I 1688
byggedes den reformerte kirke ved Rosenborg og i 1703 kastelkirken.
Frederik d. IV's operahus (nuværende Østre Landsret) er fra
1702. Det Røde Palæ, der husede kongens administration, stod
færdig i 1720.
Barokke
herregårde
De fleste
store danske herregårde var allerede bygget ved overgangen
mellem middelalder og renæssance. Der blev både bygget om
og bygget nyt under enevælden. Man havde ikke længere behov
for at kunne forsvare sig og byggede derfor herregårde, der
åbnede sig op ud mod store barokke haver og landskabet. Typisk
er Clausholm ved Randers, der stod færdig i 1699. Det var
herfra, at Frederik d. IV bortførte Anna Sofie Reventlow,
som han senere ægtede til venstre hånd.
Danmark
i rokokotiden (senbarokken)
Svenskekrigene
var overstået, og der var endelig fred. Danmark oplevede nu
en både økonomisk og kulturelt dynamisk periode. Den anden
halvdel af 1700-tallet kaldes også for den florissante tid.
Danske handelskompagnier handlede i stor stil med Østen. Det
fredelige København efter svenskekrigene var også Ludvig Holbergs
by. Han skrev sine skuespil i 1700-tallets første halvdel.
Christian d. IV blev senere grebet af tidens pietisme og forbød
teater og andre former for morskab. Befolkningen i residensstaden
nåede i 1748 op på l00 000. Byen bagved voldene var blevet
tæt befolket. Frederik d. V grundlagde Frederiksstaden, hvortil
Nicolai Eigtved i 1749 udarbejdede en plan. I 1753 stiftedes
Det Kongelige Akademi på Charlottenborg, så landet kunne uddanne
sine egne arkitekter og kunstnere.
Det
første ChristiansborgFrederik d. IV nænnede ikke at rive
Københavns gamle middelalderslot ned, men besluttede dog at
iklæde det nye facader. Hans søn den pietistiske Christian
d. VI (1730-46)var mindre følsom og besluttede at erstatte
det med et rigtigt barokslot. Det blev til det første Christiansborg.
Arkitekten var den dansk-tyske arkitekt Häusser(1687 45).
Han blev dog assisteret af Nicolai Eigtved og Laurids de Thurah.
I 1745 stod det første Christiansborg færdigt. Desværre nedbrændte
det allerede i 1794. I dag er kun ridebaneanlægget tilbage
af Häussers Christiansborg. Af Eigtveds bidrag er den elegante
rokoko marmorbro og de to smukke pavilloner at se.
Nicolai
Eigtved
Nicolai
Eigtved var oprindeligt kongelig gartner, der blev som mange
andre sendt sydpå for at lære mere. I Sachsen uddannede han
sig til arkitekt. Han var på det rigtige sted på det rigtige
tidspunkt, fordi Sachsen på det tidspunkt oplevede en sand
kulturel opblomstring. Det var her, at man byggede nogle af
Europas smukkeste rokokoanlæg. Han blev hentet hjem til Danmark,
hvor han relativt hurtigt kom til at indtage Laurids de Thurahs
plads som rigets førende arkitekt.
Eigtved
lagde ud med at tegne Prinsens palæ til kronprinsen - den
senere Christian d. VI. Palæet vender mod Christiansborg,
men typisk for Eigtved, så brød han facaden med en forgård.
Huset er komponeret som næsten alle hans senere værker med
en markeret parterre (stueetage), en beletage (hovedetage)
og en mezzanin (indskudt etage). Palæet stod færdig i 1744.
Frederiksstaden
På initiativ
af en række af byens borgere besluttede den nye konge Frederik
d. V at skænke grunden, hvor Sofie Amalies tidligere slot
havde ligget, til opførslen af en ny bydel - Frederikstaden.
Man ville fejre 200 år under det Oldenborgske kongehus. Eigtved
udarbejde en plan til bydelen. Hovedaksen kaldet Frederiksgade
skulle gå fra havnen via en ottekantet plads med en rytterstatue
(Amalienborg) til en enorm kuppelkirke. Herpå gik en tværakse
- Amaliegade. Bredgade afgrænsede den nye bydel mod nord.
De arkitektonisk vigtigste punkter i bydelen blev markeret
med 9 palæer bygget af landets rigeste mænd. Eigtved udarbejdede
en afdæmpet facadeskema for husene mellem palæerne. Alle nybygninger
skulle godkendes af ham, så hele bydelen kunne hænge sammen
som en stor arkitektonisk komposition.
Senere
er de fleste af hans bygningerne fra dengang blevet ombygget
- ja nogle vil ligefrem sige skændet. Man spørger sig selv
om denne flotte bydel bliver præsenteret på den rigtige måde.
Kommer Marmorkirken til sin ret? Burde nogle af husene føres
tilbage til fordums storhed? Skal Bredgade være en mørk trafikal
gennemfartsvej? Eigtveds Frederiksstad var lys og let. Hvor
kommer metroen ind i spillet? Kunne Frederiksstaden ikke gøres
til en hel enestående bydel i verdensklasse?
Amalienborgpalæerne
Eigtved
gik hurtigt i gang med Amalienborgs fire palæer. De var oprindeligt
ikke tiltænkt kongefamilien men derimod nogle af landets rigeste
familier. De fire palæer er tegnet til fire forskellige bygherrer
og er derfor ikke ens. Det flotteste blev Moltkes Palæ, der
i dag kendes som Christian d. VII's palæ.
Vores
fysiske omgivelser indeholder altid budskaber til os. De kan
være mere eller mindre tydelige og mere eller mindre bevidste.
Nogle arkitekter vil hævde, at det kunstneriske hovedbudskab
i et byggeri findes i hovedgrebet dvs. bygningens store former
uden detaljer og dekoration. Amalienborg består som bekendt
af fire palæer omkring en ottekantet plads med en rytterstatue.
Hvert palæ var oprindeligt opført med sidepavillioner forbundet
til hovedhuset vha. af enetages bygninger. Palæerne stod dengang
frit nærmet som italienske villaer. Siden er forbindelsesbygningerne
forhøjet med en etage. Der har været elegente højdespring
mellem palæ, mellembygning, pavillion, vej, pavillion, mellembygning,
palæ osv... Ligesom ved forgården i Prinsens Palæ har Eigtved
arbejdet med rummet mellem bygningskroppene. Der er ikke længere
tale om barokken magt og tyngde men derimod om det lette og
elegante, hvad der jo fint passer til datidens adelsidealer.
Facaderne
var som facaderne på Prinsens Palæ vandret opdelt i en parterre,
en beletage og en mezzanin. Den lodrette opdeling bestod af
en bred central risalit (fremspring i hele husets højde) og
to smallere risalitter på siderne.
Lisenerne
er altid trukket lidt tilbage fra bygningshjørnerne, så der
her opstår flere lodrette kanter. Typisk er også små ører
mellem vandrette og lodrette elementer. Under vinduesomramningerne
ses små firkantede konsoller. Øverst afsluttes facaden af
balustrader. Centralt i balustraderne ses våbenskjold og medallioner.
På balustraderne er placeret skulpturer og vaser, så de passer
til kompositionen. Typisk rokoko så vipper tagene lidt op
lige før de afsluttes over gesims og mur.
Rokokoen
var hovedsageligt en salonkultur. Man festede, diskuterede
videnskab og filosofi, hørte salonmusik og sad i elegante
og magelige stole. Specielt i Molktes Palæ ses overdådige
og elegante rokokoindretninger. Salene var lette, lyse og
mindre end før.
Rytterstatuen
forestiller Frederik d. V og siges at have kostet mere end
de fire palæer tilsammen. Man fik Saly - en af Frankrigs førende
billedkunstnere til for at udføre værket. Læg mærket til,
hvordan statuen og hele anlægget bestående af sokkel, belægning
og hegn omkring den udgør en samlet komposition. Se hvordan
statuens hoved præsenteres alt efter, hvorfra man beskuer
den på pladsen. Statuen og pladsen er et hovedværk i europæisk
arkitektur.
Marmorkirken
blev desværre ikke bygget som projekteret af Eigtved. Man
løb simpelthen tør for penge til den enorme bygning. Først
i det følgende århundrede lykkedes det arkitekten Ferdinand
Mehldal at få opført en centralkirke på grunden.
Senere,
efter Christiansborgs slotsbrand, flyttede kongefamilien til
Amalienborg, som man købte fra de forrige ejere. Det skulle
have været et midlertidigt arrangement, men kongefamilien
har boet der siden. De to mest benyttede af palæerne blev
forbundet via en nyklassicistisk søjlegang af arkitekten Harsdorff,
så kongefamilien kunne komme tørskoet fra det ene hus til
det andet.
Andre
rokokopalæer i Frederikstaden
Andre
karakteristiske rokokopalæer i Frederiksstaden er Rosenbergs
to palæer til grev Bernstorff og Dehn fra 1756. De er placeret
på hver side af Frederiksgade overfor Marmorkirken. Det var
meningen, at de skulle udgøre væggen ud til en monumental
plads, hvorpå Eigtved havde tænkt sig sin enorme centralkirke.
Senere
blev pladsen bygget til af Mehldal, der havde brug for penge
til at finansiere Marmorkirken. Så nu ser man kun hjørnerne
af de to adelspalæer, når man står på Marmorkirkens trapper
og kigger ned mod Amalienborg.
Palæet
til justitsråd Lindencrone på hjørnet af Bredgade og Skt.
Annæ plads har fået en hård medfart, men ser man efter, så
er der spor af et rokokopalæ. Bedre er det gået Odd Fellow
Palæet, der skulle danne point de vue, når kongenfamilien
kom fra Rosenborg ned af Dronningens Tværgade på vej mod Amalienborg.
Til sidst
skal nævnes den engelske billedhugger Carl Stanleys palæ på
Christianshavn fra 1758. Her er både engelsk og dansk indflydelse.
Det tredelte palladianske vindue er meget engelsk.
Frederiks
Hospital
Det var
svært at få alle grundene i Frederikstaden solgt, så det blev
besluttet at udlægge nogle af dem til hospitaler. I 1751 gik
Eigtved i gang med Frederiks hospital, men det var ikke færdig
ved hans død i 1754 og matte fuldføres af Laurids de Thurah.
Der er tale om et meget smukt rokokoanlæg bygget omkring en
grøn gård. Patienterne skulle have lys og luft. I dag huser
det Kunstindustrimuseet. Pavillionerne på begge siderne af
de to indgange fra Bredgade og fra Amaliegade er som sagt
af Laurids de Thurah.
Eigtveds
borgerhuse
Eigtved
udarbejdede som sagt en facadetype for husene mellem palæerne.
Typen mindede meget om palæerne. Virkemidlerne var bare mere
afdæmpede. I stedet for søjler og pilastre brugte han lisener.
I stedet for balustrader brugte han gesimser, og i stedet
for medallioner og våbenskjolde brugte han mindre frontoner
(lave trekantsgavle uden vinduer over muren). Husene var lyse
som palæerne og pudsede i stedet for at være opført i ægte
sandsten.
Christianskirken
Eigtved
nåede at få tegnet Christianskirken for Københavns tyske menighed
før hans alt for tidlige død. Den er indrettet med pulpiturer
som et teater. Det er dog ikke ham, der har gennemført byggeriet
og tegnet spiret.
Forkætret
barok
Barokken
var et barn af sin tid. Kunststilen afspejlede et samfund,
hvor alt drejede sig om den enevældige konge. Næsten al kunst
fra den tid afspejler, at samfundet var opdelt i forskellige
stande. Adelen boede på første sal - beletage på fransk -
piano nobile på italiensk. De havde højere til loftet, større
vinduer osv. end andre folk, der placerede sig rundt omkring
i bygningerne alt efter stand og formue. Nede i de fugtige
kældre og oppe på loftet boede de fattigste. Adelen, gejstligheden
og nogle få fra borgerskabet kunne få del i magten, men langt
størstedelen af befolkningen levede uden for indflydelse og
i dyb armod. Barokkens idealer passer meget dårligt med modernismen
og demokratiet. Vi vil ikke finde os i at blive styret af
en middelmådig konge - historien er fuld af eksempler på håbløse
og skæbnesvangre beslutninger truffet af danske konger. At
bygge barokt i vore moderne tid er at idealisere et samfundsstade,
som vi forhåbentlig er kommet over.
Arkitekterne
i 1920'erne spurgte, hvorfor man skulle bruge penge på at
opføre bygninger i nybarok stil, når man i stedet kunne bruge
pengene på at få indbygget moderne installationer samt at
få lys og luft? Barokken blev med god grund en forkætret stil
for mange modernister.
Poul
Henningsen undrede sig engang over, hvorfor folk finder, at
diamanter er pæne. Det er jo ikke til at se forskel på slebet
glas og slebet diamant. Hans konklusion var, at diamanter
er noget værd - derfor synes mange, at de er pæne. På samme
måde med barok arkitektur. Mange mener, at det er pænt, fordi
det er de riges dvs. kongens og magtens formsprog.
Jeg mener,
som jeg indledede med at sige, at barokken er et barn af sin
tid. Som alle stilarter kan barokken selvfølgelig gennemføres
mere eller mindre talentfuldt alt afhængig af kunstneren og
de ressourcer, som han har til sin rådighed. Hvis vi skal
være helt ærlige, så gav enevælden Kunsten store muligheder.
Kongen var en gavmild mæcen overfor arkitekter, skulptører
og malere, der alle var med til at legitimere samfundsopbygningen.
Derfor finder vi i Danmark som i alle andre europæiske lande
utallige smukke bygningsanlæg fra enevældens tid, som datidens
underklasse måtte slide for, men som eftertidens utallige
generationer har kunnet nyde.
|