www.danskarkitektur.dk
dansk
historicisme
Danmark
i anden halvdel af 1800-tallet Det danske folkestyre blev
som bekendt indført i 1849. Tiden var præget af det nye demokrati
og af sønderjyllandsspørgsmålet, der jo endte med nederlaget
ved Dybbøl i 1864. En overgang frygtede man, at Danmark helt
skulle forsvinde fra Europakortet. I 1866 tog Estrup magten
og hermed kom de konservative til at styre landet helt op
til århundredskiftet. Først med systemskiftet i 1902 fandt
man frem til den politiske balance, der danner grundlaget
for det senere velfærdssamfund. Danmark oplevede ligesom resten
af Europa en sand befolkningseksplosion, hvilket medførte,
at tusindvis af fattige flyttede fra land til by eller immigrerede
til Amerika. Dampmaskinen og fabrikkerne gjorde deres indtog
og det danske samfund ændrede totalt karakter. Den liberale
kapitalistiske økonomi fik stor indflydelse på byggeriet,
der svingede i takt med de økonomiske konjunkturer. I den
anden halvdel af 1800-tallet fødtes socialismen som reaktion
på byernes elendige livsvilkår. Socialisternes ideer om ordentlige
forhold for folk, skulle i fremtiden blive en stor inspirationskilde
for progressive arkitekter.
Fri
klassicisme 1855-70
Omkring
midten af det 19. århundrede markerer en ny politisk gruppe
sig ved hjælp af kunst og arkitektur. Det drejede sig om det
liberale borgerskab, der ville markere sig overfor de konservative
ved ikke at gøre brug den traditionelle arkitektur, som på
det tidspunkt var Senklassicismen. De liberale valgte i stedet
at bruge de historiske stilarter ligesom liberale andre steder
i Europa. I Danmark var der tale om stilarter som Rosenborgstilen,
gotisk, byzantinsk og konglomeratstilen. Huse fra perioden
1855-70 er stadig præget af den lange periode med klassicistisk
arkitektur, men man følte sig alligevel fri til at eksperimentere
med stilarterne. De historiske stilarter var bl.a. et resultat
af en større viden om fortiden. I 1800-tallet foregik en rivende
udvikling indenfor så godt som alle områder indenfor videnskaben
heriblandt også arkæologi og kunsthistorie. Man fik et mere
nuanceret syn på fortiden.
Typisk
for perioden er også de mange nye funktioner, der medførte
helt nye bygningstyper som f.eks. butikker og togstationer.
Den videnskabelige udvikling resulterede i nye krav til gamle
bygningstyper, som nu kom til at se helt anderledes ud. Hospitaler,
fabrikker og fængsler blev større og fik andre funktioner.
Tidens
markante arkitekt var Herholdt, der fik sit gennembrud med
universitetsbiblioteket i 1865. Han gik ind for, hvad han
kaldte ærlighed i arkitekturen. Konstruktionen skulle fremhæves
ved at synliggøre den og formgivningen skulle afspejle funktionen.
Universitetsbiblioteket
på Frue Plads i København har høje vinduer, der passer til
de høje bogreolers placering indenfor. Man ser, at der gøres
brug af industriprodukter som f.eks. dekorerede støbejernssøjler.
Der gøres ikke noget forsøg på at skjule dem. Herholdt bruger
den nye tids tekniske muligheder. Dekorationen placeres der,
hvor det understreger konstruktionen.
Herholdt
interesserede sig også for håndværket og for stofligheden.
Med stofligheden menes, hvordan man oplever de forskellige
bygningsmaterialers overflade. Hvornår er granit smukkest?
Er det når den punkthugges eller når den poleres? Alle materialer,
som indgår i en konstruktion, burde komme til deres ret. Derfor
pudsede han ikke murede vægge. Man skulle kunne opleve teglstenenes
egen skønhed.
Herholdts
arbejdsmetode gik ud på, at bruge ideer fra skitser og inspirationsrejser
til bl.a. Italien. Man kan kalde hans arkitektur for en slags
historisk efterdigtning. Han blandede dog ikke stilarterne.
En
typisk københavnerlejlighed
En typisk
københavnerlejlighed fra denne tid kaldes også for en korridorlejlighed.
Trappen lå ind mod gården. Mod gaden var ofte tre værelser
en suite; et kabinet også kaldet et herreværelse eller et
rygeværelse, den fine sal eller salon og endnu et kabinet
eller dagligstue. De tre rum var forbundet af dobbeltdøre.
Salonen skulle have mindst tre vinduer. Pillerne mellem dem
dekoreredes med spejle. Ud til gården var den ovale spisestue,
der forbandt hovedhuset med en lang korridorbygning indeholdende
soveværelser, køkken med spisekammer og fadebur samt pigekamre.
Der kunne også være en tørkloset, men normalt gik man i gården
for at komme på toilettet. Vandforsyningen blev moderniseret
i 1859, men kloaknettet måtte vente til efter århundredskiftet.
Brokvartererne
I 1856
opgav man at bruge Københavns volde til forsvar, og det blev
derfor muligt at bygge på området foran voldene. Der var stadigvæk
meget tæt befolket inden i byen, men nu begyndte byggeriet
på broerne dvs. Vesterbro, Nørrebro og Østerbro for alvor.
I den anden halvdel af 1800-tallet oplevede København et byggeboom,
som man aldrig havde set magen til før. Tusindvis af boliger
opførtes i tætte karreer og baggårde. Man byggede tæt for
at maksimere profitten, og fordi folk måtte "gå" på arbejde,
da der endnu ikke fandtes et billigt offentlig transportsystem.
Man måtte simpelthen ikke bo for langt væk. Meget byggeri
var regelret slum. De fattigste boede under ubeskrivelige
forhold. Det var en liberal tid, og derfor skete der kun få
forbedringer af byggelovene. Man var mest bekymret over brandfaren
og satte derfor grænser for bygningshøjder og gadebredder.
På den måde ville man sikre sig mod, at en evt. brand kunne
"springe" over gaden.
Arbejderne
begyndte dog at organisere sig i byggeforeninger, hvilket
bl.a. resulterede i, at man gik i gang med kartoffelrækkerne
i 1865. Arbejderne gik sammen om at finansiere egne boliger.
Københavns
voldanlæg bevares
Spørgsmålet
var, hvad man skulle gøre med de gamle voldanlæg. Skulle man
helt fjerne dem og bygge huse på arealet? Heldigvis viste
Københavns Stadsarkitekt Ferdinand Meldahl sig, at være en
visionær mand. Han vidste, at gamle voldanlæg andre steder
i Europa var blevet omdannet til parker og grønne oaser i
storbyerne. Han argumenterede hidsigt for at vi bevarede voldanlægget
og blandt andet derfor, er København så heldig i dag at have
et nærmet intakt voldsystem omkring den historiske bymidte.
Voldanlægget kan følges fra Kastellet, gennem Østre Anlæg
og Botanisk Have. Mellem Botanisk Have og Ørstedsparken er
volden blevet fjernet, men der er da også her opstået et stort
åbent byrum i form af Israels Plads. Spor af voldgraven kan
ses i Tivoli. På Amagersiden er hele volden intakt. Det er
anbefalelsesværdigt at vandre hele vejen rundt om midtbyen
på det selv samme voldanlæg, som Christian d. IV påbegyndte
og som sikrede Danmarks fortsatte eksistens ved at holde svenskerne
ude den 10. og 11. februar 1659.
Stuk
og klunker - dansk arkitektur 1870-90
Perioden
1870-90 kan arkitektonisk beskrives med de to ord; stuk og
klunker. I litteraturen taler man om klunketiden. Den europæiske
stukarkitektur var nået op til Skandinavien. Udenfor hjemmets
mure herskede industrisamfundet med konkurrence, hårdt arbejde,
fattigdom og deraf følgende elendighed. Indenfor murene lukkede
man den grumme verden ude med antikinspireret stukdekoration,
ved at dække møbler, døre, vinduer og gulve med utalige uldtæpper,
plysbetræk og klunker, og ved at hænge romantiske malerier
og kobberstik på væggene samt ved at samle utallige nipsgenstande
og gibsstatuetter. "Hygge" er et åbenbart gammelt begreb!
Før kendte
alle deres bestemte plads i samfundshierarkiet. I den nye
tid var der mulighed for at kæmpe sig op og for at glide ned.
Det kom mere end nogensinde an på en selv og derfor karakteriseres
perioden også som meget individualistisk. Det var den enkelte
entreprenør, der kunne opfinde og sætte i gang og tjene penge.
Den nye kapitalistiske klasse ville imponere med sin nyerhvervede
rigdom og gik derfor ind for det dramatiske, romantiske, enestående,
originale og geniale. Hvis håndværksmestrene, der stod for
90 % af byggeriet, overhovedet brugte arkitekter, så var det
for det meste til at komponere pudsfacader. Usle lejekaserner
kom udvendigt til at ligne italienske palæer. Måske kan man,
som de senere modernister var det, være uenig i, at der skulle
bruge penge på stuk og dekoration i modsætning til lys, luft
og sunde installationer, men efter min mening så nåede facadearkitekturen
i perioden 1870-90 et kunstnerisk højdepunkt, som vi i dag
stadig nyder godt af. Der er meget at se på, hvis man tager
en spadseretur i brokvarterene. Der er her nogle af de arkitektoniske
kvaliteter, som vi savner i mere moderne boligområder.
Det hævdes
ofte, at kunst og kultur i den anden halvdel af 1800-tallet
havde det svært. Folk interesserede sig egentlig ikke for
kunst. Man mente ikke så meget med arkitekturen. Den gav selvfølgelig
prestige. En del af forklaringen ligger i, at samfundet stadig
var på vej til at blive industrialiseret, og langt færre end
i dag havde uddannelse og midler til at beskæftige sig med
kunsten, der før i tiden havde været adelens eneområde. De
nyrige var håndværksmestre, fabrikanter og pengefolk. Og så
alligevel - slutningen af 1800-tallet kendes jo også for Fynboerne
og Skagensmalerne. Kunstnere som Kristian Zarhtmann, Peter
Hansen, Fritz Syberg, Johannes Larsen, Jens Birkholm for ikke
at tale om P. S. Krøyer og Anna Ancher, for bare at nævne
nogle få, havde meget på sinde og løftede malerkunsten op
på et højt stade.
Stuk
består af gips, kalk og marmormel og gør det muligt af støbe
dekorative elementer, så det så ud som om, at det var skåret
ud af sten. Man havde kendt stukken siden romerne, men det
blev mest brugt til indendørs dekoration. I 1870'erne fandt
man ud af at blande cement i stukken. Dermed blev den vejrbestandig
og kunne bruges til at dekorere bygningerne udenpå. Det viser
sig, at en stor del af de stukelementer, som vi ser på danske
huse er præfabrikerede i Tyskland.
Byggespekulation
Omkring
1870 var Danmark ved at have rystet enevælden af sig. Der
var tale om en liberal og kapitalistisk økonomi, hvad der
også fik betydning for byggeriet. Mange mennesker flyttede
fra land til by med endnu mere slum til følge. I brokvarterene
kunne der være op til tre baggårde i boligkarreerne. Der var
tale om byggespekulation i den helt store stil, hvor man satte
en ære i at presse så meget ind på en byggegrund som overhovedet
muligt. Der var ingen ordentlig byggelov. De fattigste boede
stadigvæk i kældre, og pigekamre var stadig ikke meget større
end klædeskabe. Det mærkelige var, at arbejderne ikke lagde
afstand til de borgerlige indretningsidealer, men at de derimod
snobbede opefter. På trods af, at fattige familier ofte kun
disponerede over to værelser, blev den ene stadig holdt som
den fine stue og kun brugt ved særlige lejligheder.
I slutningen
af 90'erne begyndte der dog at ske noget. Man ville af med
den usunde baggårdsbebyggelse. Et københavnsk eksempel på
en af de første karréer uden baggårdsbebyggelse er Ferdinand
Meldahls store karréer ved Søtorvet. Her ses et smukt eksempel
på et arkitekturensemble af stukdekorerede karréer i fransk
renæssancestil, der sammen danner en flot port fra Nørrebro
ind til København.
Ferdinand
Meldahl
Den store
arkitekt i den anden halvdel af 1800-tallet var Ferdinand
Meldahl. Han havde været på studierejse i Europa og var specielt
imponeret over alt det, der skete i Paris. Her var man under
den karismatiske Stadsarkitekt Hausmann i gang med at bygge
boulevarderne. I samme ånd foreslog Meldahl det dobbelte ringgadesystem,
som blev realiseret mellem voldene og søerne dvs. Farimagsgaderne
inderst og Søgaderne yderst. Han planlagde også bebyggelsen
af Gammelholm dvs. kvarteret bag Det Kongelige Teater ved
Kongens Nytorv.
Meldahl
ville dekorere og skabe stemning. En arkitekt var nærmet at
opfatte som en teaterdekoratør! Han mente, at det klassicistiske
København var kedeligt. Dekorationen skulle være mere plastisk
og der skulle være meget mere af den. Han største værk er
Frederikskirken eller Marmorkirken, som den kaldes i folkemunde.
Endelig blev det muligt at færdiggøre Eigtveds gamle byplan
for Frederiksstaden. Meldahl var i en lang årrække stadsarkitekt
og blev med tiden den store skydeskive for de kommende generationer
af arkitekter, der kæmpede for at komme frem og som havde
helt andre ideer og idealer. Jeg vil gerne nævne en arkitekturhistorisk
perle som Meldahl har begået. Det er den gamle navigationsskole
i Havnegade, der er formgivet som et venetiansk renæssancepalads
i puds.
Nationalromantik
1890-1902
Lige
før århundredskiftet oplevede Danmark en nationalistisk stemning,
der spredte sig til det kunstneriske område. Måske var det
eftervirkningerne på 1864. Man taler om nationalromantik.
Sjovt nok, så var denne stil udbredt i hele Europa. Hvert
land havde sin nationalromantik og vores mindede meget om
vores værste fjendes - den tyske. Som reaktion på den tidligere
stuk- og klunkearkitektur og dens overfladiske holdninger
vandt nationalromantikken frem hos nogle af landets toneangivende
arkitekter. Flertallet fortsatte mere eller mindre den foregående
stil.
Arkitekten
Martin Nyrop vandt konkurrencen om Københavns rådhus i 1888.
Nyrop mente, at traditionen skulle være grobund for det nye.
Han var inspireret af engelsk arkitektur og lagde ligesom
Herholdt stor vægt på håndværk og ærlighed, når det drejede
sig om konstruktion og stoflighed.
Nu begyndte
der at ske noget på lovgivningsområdet. Man fik de røde servitutter
i yderområderne og kunne hermed pålægge bygherrerne forskellige
krav. Karreerne blev smallere og dermed forsvandt muligheden
for baggårdsbebyggelse. Pigeværelser skulle nu have en minimumsstørrelse
og mindst et vindue!
En anden
af tidens personligheder var P. V. Jensen-Klindt, der først
uddannede sig til bygningsingeniør, men senere slog ind på
maleri, statuetter og dekorativ kunst. På lange ture rundt
om i landet lærte han de monumenter at kende, dvs. specielt
landsbykirkerne, der senere skulle blive hans arkitektoniske
inspirationskilder. Han arbejdede uden at støtte sig til skitser
og opmålinger. Han var grundtvigianer dvs. folkeligt og religiøst
præget. Han søgte mod et simpelt formsprog. Han mesterværk
i verdensklasse er Gruntvigskirken på Bispebjerg i København.
Der er både en arkitektonisk og en håndværksmæssig oplevelse.
Den enorme bygning er perfekt opmuret, møblerne er ualmindelige
smukke og stemningen i det hele taget meget religiøs. Noget
usædvanligt så blev Grundtvigskirken blev tegnet uafhængigt
af omgivelserne før, at man fandt en plads til den.
Før havde
man strenge regler for kviste og karnapper, men nu var Meldahls
og andre arkitekters argumenter blevet hørt. Det blev tilladt
at bygge huse, hvor facaderne bevægede sig ind og ud. En anden
måde at sige det på er, at man arbejdede mere organisk med
klumpen. Der var ikke længere tale om en facadekomposition
men derimod om en formmæssig komposition.
Borgerlig
arkitektur 1902-15
Med systemskiftet
i 1902 kom en bedsteborgerlig glansperiode. Den jyske arkitekt
Urik Plesner kom til at opføre nogle af de flotteste boligbebyggelser
fra denne tid. De ses bl.a. ved Åboulevarden og ved Danasvej
i København. Symmetrien er væk. Facaderne, der står i flot
murværk, bevæger sig frem og tilbage og er spækket med karnapper
og kviste. Dekorationen er udført af skønvirkekunstnere og
er ikke præfabrikeret, som ellers havde været normen indtil
da. Plesner var ligesom andre er inspireret af barokkens buer
og sving, hvad der ses på hans bygninger. Derfor er der nogle,
der kalder perioden for nygotisk.
Byggekonjunkturer
Klassicismen
havde været præget af Englandskrigene, bankerot og elendig
økonomi med deraf lav byggeaktivitet til følge. I fyrrene
begyndte det at gå fremad for byggeriet. I 70'erne bragede
det løst. Der blev bygget over 16.000 lejligheder om året!
De fleste af dem var i brokvarterene. Det hele stoppede, da
landet blev ramt af en økonomisk krise i 77-82, og så begyndte
en ny periode med hektisk boligbyggeri. Igen i 90'erne tvang
lavkonjunkturen boligbyggeriet ned på et lavt blus for så
efter systemskiftet i 1902 at komme i gang igen. I 1909 har
vi bankkrak og Albertisagen, der var en følge af en ny lavkonjunktur.
Herefter fulgte første verdenskrig. I tyverne så verden meget
anderledes ud. Byggearbejderne skulle have mere i løn, boligerne
havde flere indbyggede installationer og håndværksmestrene
var holdt op med selv at stå for finansieringen af de huse
de byggede. Man var tvunget til at bygge billigere og bl.a.
derfor forsvandt de historiske detaljer fra husenes facader.
Historicismen var hermed et overstået kapitel.
|