www.danskarkitektur.dk
dansk
nyklassicisme
Nyklassicismens
kronologi
I
Danmark varede arkitekturstilen nyklassicisme fra ca. 1760
frem til 1830. Ordet klassicisme betyder "at gøre noget efter
de antikke regler" dvs. i dette tilfælde antikkens byggeregler.
I renæssancen var en del af de antikke regler allerede genopdaget.
Nyklassicisme handler om, at man prøver at bruge reglerne
mere rigtigt. Man mente, at barokken og rokokoen var kommet
for langt væk fra rødderne.
Den
stramme nyklassicisme efterfølges af den friere senklassicisme
(1830-1855) . Herefter glider arkitekturen over i historicismen.
Langt senere omkring 1915-1920 bringer forskellige kunstneriske
ildsjæle igen nyklassicismen på banen. Det er i denne periode
at eksempelvis Politigården i København bliver tegnet og bygget.
Det
lyder måske ikke helt logisk, men den første del af nyklassicismen
ligger faktisk i oplysningstiden og den anden i romantikken.
Den altså spænder over to meget forskellige perioder.
Danmark
i nyklassicismens tidsalder
Den
sidste halvdel af 1700 tallet kaldes også for den florissante
periode. Danmark havde held til at holde sig udenfor de europæiske
og amerikanske krige, og det gik strygende som handelsnation.
Adelen
mistede sin altdominerende position samtidig med, at byernes
borgerskab dvs. købmændene samt kongens ansatte i forvaltning,
kirke og hær vandt frem.
Der
er historien om Struensee, der var den sindssyge Christian
d. VII's (konge fra 1766 08) hoflæge. Han blev dronningens
elsker og var i en kort periode landets reelle leder. Han
forsøgte at gennemføre reformer, men det mislykkedes, idet
han blev væltet og halshugget i 1772.
Det
lykkedes dog nogle år senere at gennemføre landboreformer,
der medførte at det landsbyfællesskab, der havde eksisteret
siden middelalderen, gik i opløsning. Stavnsbåndet blev ophævet
i 1788. Landbrugsteknikken blev moderniseret og store befolkningsgrupper
frigjort som billige lønarbejdere for bl.a. byerne og den
fremtidige industri.
Det
var barske tider for den store, fattige del af befolkningen.
I Danmark kom det ikke til revolution som f.eks. i Frankrig,
men der var begyndende sociale spændinger.
Efter
1800 gik det dog helt galt. Danmark-Norge holdt med Napoleon,
hvilket førte først til krig med England og tabet af flåden
i 1807, og senere i 1813 til statsbankerotten og tabet af
Norge i 1814. Økonomien var i bund i tiden frem til 1830,
hvorefter situationen så begyndte at forbedre sig. De borgerlige
nationalliberale vandt frem og den 5. juni 1849 underskrev
kong Frederik d. VII Grundloven. Hermed var enevælden overstået
og demokratiet indført.
Perioden
1800-1850 kendes også som Guldalderen, fordi det rent kulturelt
var en frodig periode. Tænk bare på digtere og forfattere
som Adam Oehlenschläger, H. C. Andersen, Søren Kierkegaard
og F. S. Grundtvig for ikke at tale om malere som C. W. Eckersberg,
Constantin Hansen, Christen Købke, Martinus Rørbye, J. TH.
Lundbye og P. C. Skovgaard.
Nyklassicismen
kommer til landet
Saly,
der havde lavet ridderstatuen af Frederik d. V og som var
leder af akademiet, inviterede den franske arkitekt N.H.Jardin
til landet for at fuldende Eigtveds arbejde i Nykøbenhavn.
For første gang i historien kom kunsten direkte til Danmark
uden omveje, hvilket selvfølgelig var godt. Jardin var dog
nyklassicist og fuldendte derfor ikke Frederikstaden som i
rokokostil. Jardin blev professor på kunstakademiet og havde
en stærk indflydelse på den næste generation af arkitekter.
Mere konkret stod han for ombygningen af Marienlyst slot.
I 1765 byggede han et slot for grev Bernstorff. Han tegnede
også Sølvgade kaserne, der stod færdig i 1769. I 1771 gennemførte
Struensee loven om indfødsretten, hvilket medførte at Jardin
sammen med mange andre udlændinge måtte forlade landet. Danskerne
mente selv at de kunne!
C.
F. Harsdorff
En af
Jardins mest begavede elever var C. F. Harsdorff (1735 99),
der som mange før ham først var på studierejse i Europa. Han
var specielt begejstret over, hvad han så i Frankrig. Harsdorff
kom også til at påvirke arkitekturen stærkt gennem sine elever.
Harsdorff gjorde oprør mod rokokoen, som han mente var en
fordærvet stil. Han var, typisk for arkitekter i det meste
af Europa i den tid, stærkt inspireret af den antikke kultur.
Harsdorffs
Palæ på Kongens Nytorv
I 1773
ombyggede Harsdorff et mindre hus i Kongens Have. Den nye
bygning kender vi som Herculespavillionen. Motiver herfra
blev brugt i hans mest berømte værk - Harsdorffs palæ ved
Charlottenborg. Her ville han, der var blevet stadens førende
arkitekt og professor ved Kunstakademiet, vise alle de nye
ideer frem, som han havde samlet på sine studierejser. Huset
kom også til at danne skole for Københavns arkitekter og bygmestre.
Her kunne de se, hvordan et "moderne" hus skulle se ud.
Grunden
var vanskelig at bebygge, idet Nykøbenhavns og Bremerholms
(området bag Det Kongelige Teater) gadelinier støder ind i
hinanden i en skæv vinkel lige, hvor huset står.
Det vi
kender som Harsdorffs palæ er i virkeligheden to borgerhuse.
I det venstre ses en komposition bestående af en facade med
et neutralt midterparti. Siderne er fremhævet ved at de springer
lidt frem og ved at de er dekorerede. Beletagevinduerne har
her segmentbue afslutninger. Denne kompositionen blev i de
kommende år mere reglen end undtagelsen i København. Det højre
borgerhus er mere monumentalt, fordi det skulle spille op
til andre monumentale facader på Kongens Nytorv. Det består
af en trekantfronton båret af kæmpe pilastre. Dekorative elementer
som f.eks. disse kæmpepilastre blev senere populære. Bemærk,
at det var Harsdorffs egen ide at vende volutterne!
Der er
grundlæggende tale om en teatralsk arkitektur, hvor der blev
gjort flittigt brug af midler som falske døre og ensartede
facader, der gemte, hvad der foregik inde bag ved dem. Harsdorff
byggede til borgerne, men var ikke genert for at udforme borgerhuse
som paladser.
De fine
stuer lå mod gaden med kabinetter på siderne og trapper mod
gården. Det var en traditionel plantype, hvor man forsøgte
at holde tyendet på gårdsiden og herskabet mod gaden. Værelserne
lå som perler på en snor og blev mere og mere private jo længere,
at man kom ind i lejligheden. Den ovale spisestue fra Paris,
som findes her, blev et yndet motiv i borgerhusene fremover.
Københavns
brande i 1795 og 1807
I 1794
nedbrændte det første Christiansborg. I 1795 oplevede København
atter en storbrand som den i 1728. Heldigvis var økonomien
god, og man havde, belært af tidligere erfaringer, oprettet
brandforsikringer, som gjorde, at byggeriet hurtigt kom i
gang. Ved genopbygningen blev der opført så mange klassicistiske
huse, at man i dag oplever København, som en klassicistisk
by. For at brandsikre byen forsøgte man med større held end
før at gøre gaderne bredere og rette dem ud. Ved at nedrive
det gamle rådhus mellem Nytorv og Gammeltorv kunne der skabes
et brandbælte i byen. Det samme skete, da man rev karreen
mellem Amager Torv og Gammel Strand ned. Herved skabte man
Højbro Plads. Ilden har sværere ved at springe over åbne pladser!
Et typisk
træk er de knækkede hushjørner, der skulle gøre det lettere
for trafikken og ikke mindst brandsprøjterne at komme rundt.
Man fik også held til at påbyde grundmurede huse.
For at
det ikke skulle være løgn, så brændte store dele af bykernen
igen ved englændernes bombardement i 1807. Napoleonskrigene
medførte at landet gik fallit og dette satte selvfølgelig
en dæmper på byggeriet.
Det klassicistiske
borgerhus
De nye
borgerhuse var, som sagt, stærkt inspireret af Harsdorffs
undervisning på akademiet. Overalt i det gamle København ses
i dag kopier af de to facadekompositioner fra Harsdorffs Palæ
på Kongens Nytorv.
Borgerhusene
er vandret opdelt i en markeret underetage adskildt fra 1.
sal ved en kordongesims. Herover aner man en finere stueetage,
idet vinduerne her er lidt større og de kan være omgivet af
dekorative elementer som eksempelvis segment- eller trekantsbuer.
2. sal er mere sparsom. Mellem 1. og 2. sal ses ofte et vandret
bånd med stukdekoration. Overgangen til taget er markeret
ved en flot gesims. Væk var ildebrandshusenes gavlkviste.
Karakteristisk er, at facadens sider er markeret på midterfacadens
bekostning. Nogle af facaderne var komponeret med kæmpepilastre.
De nye
klassicistiske borgerhuse var malet i lyse farver. De regelmæssige
huse på de uregelmæssige gader er et smukt københavnermotiv.
Husene
havde stadig de for Danmark så karakteristiske åbne ildsteder
og deraf følgende kæmpeskorsten. Et nyt træk var, at husene
havde en høj kælder. Man skulle nu op af trapper for at komme
ind i huset og ned af trapper for at komme ud i gården.
Udviklingen
gik fra de mere Harsdorff inspirerede og plastiske facader
mod noget mere simpelt efter englændernes bombardement i 1807.
Typisk for de senere borgerhuse er de runde hjørner. Før havde
de været skarpt afskårne.
Frederiksberg
slotshave
Kongehuset
fulgte også med den nye stil og forandrede Frederiksberg have
fra et barokt anlæg til en romantisk engelskinspireret park
med både kinesisk tehus og antikt tempel blandt meget andet.
Det skete omkring år 1798.
C. F.
Hansen
Ved århundredeskiftet
kom Harsdorffs elev C. F. Hansen (1756 1848) til København,
hvor han kom til at stå for genopbygningen af nogle byens
vigtigste bygninger. Byggeriet blev forstyrret af englændernes
bombardement i 1807, men på trods af dette, så stammer flere
af de vigtigste huse, som man i dag kan se i København, fra
hans hånd.
C. F.
Hansen havde haft en stor succes i Altona i Holsten, hvor
han havde tegnet og opført flere nyklassicistiske bygninger
til byens borgere. Han gik straks i gang med at planlægge
genopførelsen af det nedbrændte Christiansborg. C. F. Hansens
nye Christiansborg, der kaldes for "det andet Christiansborg,"
blev en arkitektonisk perle, kom desværre til at lide den
samme skæbne som sin forgænger. Slottet nedbrændte i 1884.
Kun slotskirken undgik flammerne. Selvom at slotskirken, der
nyligt er blevet renoveret på forbilledlig vis, er det eneste
tilbage af C. F. Hansens Christiansborg, så er kirken i sig
selv et sandt nyklassicistisk mesterværk, som det er værd
at opleve.
C. F.
Hansen byggede desuden råd- og domhuset på Nytorv, Vor Frue
Kirke og Metropolitanskolen. Ved opførslen af det andet Christiansborg
og Vor Frue Kirke har C. F. Hansen været bundet af de eksisterende
brandruiner. Han har genbrugt de eksisterende mure i de nye
bygninger.
C. F.
Hansen havde været i Italien, hvor han både havde besøgt Rom
og set Palladios villaer omkring Vicenza. Det kan godt være,
at hans formsprog er disciplineret, velbalanceret og alvorligt,
men man skal ikke se C. F. Hansen som rationalist men derimod
som en romantikker, der drømte om det gamle Rom og minderne
om den store fortid. Hans bygninger skulle stå rene og klare
i den ellers så rodede og uklare by.
Når man
træder ind i Vore Frue Kirke, er der mange, der bliver skuffede.
De havde forventet at se en katedral, men i stedet møder de
dette enkle rum. De spørger, hvad er der så specielt ved det
her? Hertil vil jeg svare - de enkle former, de flotte proportioner
og den klare komposition foruden de sikre detaljer. Læg mørke
til søjler, portaler og vinduesåbninger. De er lækkert formgivet.
Og så er der den romantiske drøm om den storslåede fortid
- om antikken, hvor tanke og organisation gik op i en større
enhed.
Ligesom
Harsdorff iscenesætter C. F. Hansen de fysiske omgivelser.
Det ses tydeligt på Nytorv, hvor arresthuset ved siden af
råd- og domhuset er massivt og dystert. Adgangen til råd-
og domhuset er overvældende. Den måske skyldige skal forbi
de kolossale søjler, videre op af den store trappe og ind
gennem den enorme dør. Råd- og domhuset demonstrerer klart
og tydeligt øvrighedens magt!
Senklassicisme
1830 - 55
Den traditionelle
arkitektur, som var almindelig lige før, at industrialismen
slog igennem, kaldes for senklassicistisk. Økonomien var igen
på vej op, og det smittede selvfølgelig af på byggeaktiviteten.
Der blev igen bygget. Senklassicismens førende personlighed
blev professor Hetsch, der gennem Hamborg Neubau var inspireret
af den store tyske arkitekt C. F. Schinkel. Hamborg brændte
i 1842, og Schinkel udarbejdede nye bygningstyper til genopbygningen.
Hetschs arkitektoniske ideer kom til udtryk i hans projekt
for en ny Synagoge i København. Typisk for Synagogen og andre
senklassicistiske huse som f. eks. Københavns Universitet
og Thorvaldsens Museum er det utraditionelle. Der var ikke
længere tale om en ren stil, men om en blanding af forskellige
stile - det var provokerende og respektløst!
Det
senklassicistiske etageboligtype
Allerede
på den tid havde man en formmæssig ide om klumpen. Klassicisternes
talte om den klare form med de simple proportioner. Den skulle
man først finde. Derefter dekorerede man klumpen med lavt
relief i form af f. eks. kvadrefugning, båndgesimser, vinduesører
og pilastre. Helt i klassicismens ånd forsøgte man at opnå
ligevægt mellem vandrette og lodrette linier. Hetsch talte
om en stram eller slap komposition og om en rytmisk placering
af vinduerne. De senklassicistiske huse var normalt pudsede.
Indvendigt
var husene stadig en smule præget af rokokoen med lyse vægge
og paneler. Hetsch arbejdede med lyse og varme farver f. eks.
grågule og rødlige toner eller den varme farve hos sandsten.
Han brugte kun gule mursten. Vinduesfarver var forskellige
fra de bærende mure f. eks. brune. Kun soklen og taget gjorde
han mørkere. Man havde raffinerede og behagelige empiremøbler
som i Hammerhøjs malerier. Man talte om at proportionere rummene
og farvelægge i overensstemmelse med lyset.
Herskabslejlighederne
havde en korridorplan. De repræsentive rum salonerne og kabinetterne,
dvs. små rum forbundet til salonerne vha. eksempelvis en dobbeltdør,
vendte mod gaden. Trappen matte nøjes med gårdsiden. Det var
ligesom tidligere interessant at betragte gadelivet oppe fra
stuerne. Værelserne og køkkenet lå i en arm ud mod gårdsiden.
Populært var også den ovale spisestue. I garden havde man
toiletter, tøjvask og skure, hvad der ikke gjorde gårdene
særligt behagelige.
Senklassicistiske
butikker
Som noget
nyt fik de senklassicistiske huse butiksvinduer i stueetagen
ofte afsluttet med rundbuer. Det blev nu almindeligt, at borgerne
fra gaden kunne studere varer i butiksvinduer. Før var man
gået ind i boderne eller købte varer på markederne.
Gottlieb
Bindesbøll
Han var
en original, og han lavede utraditionelle bygninger, idet
han brød med de konventionelle regler. Der er tale om en stærkt
personligt arkitektur. Han arbejdede i alle stilarter og så
arkitektur nærmest som en uhøjtidelig leg. Hans store opgave
var museet for den verdensberømte danske billedhugger Thorvaldsen.
Museet var oprindelig en gammel vognremise, som han byggede
om til museum. Volumenen er ikke helt klar, facaderne passer
ikke helt sammen. Bygningen udtrykker dog udvendigt, hvad
der sker indvendigt. Den centrale gård, som indeholder Thorvaldsens
grav, siges at være benådet og poetisk. Gårdens langsider
er understreget ved at have smallere døre end gavlene.
Den
usunde by bag voldene
De fleste
københavnere boede dårligt. København var låst inde bag voldenes
snærende bånd. I den tætpakkede og usunde by boede folk i
kældre, på lofter og i baggårdshuse. Der var så godt som ingen
bygningslov kun få brandkrav.
Så katastrofen
ventede bare på at ske. I 1853 blev byen ramt af en koleraepidemi
med flere tusinde døde som følge. Den udviklede sig katastrofalt
fordi boligforholdene var så elendige, som de var. Der måtte
gøres noget. Lægen Hornemann fik med inspiration fra England
bygget nogle billige og sunde boliger til byens fattige.
Bindesbøll
kom til at tegne de nye sunde huse udenfor voldene. Det blev
til lægeforeningens boliger mere populært kendt som Brumleby.
Der blev bygget et helt lille samfund med fælles vaskehus,
butikslokale og asyl dvs. fælleshus. Når man går en tur i
Brumleby i dag, i skyggen af idrætsparken, som på skandaløs
vis er udbygget som et højhus, der kaster sin enorme skygge
henover bydelen, ses et enestående arkitektonisk miljø med
park og haver, menneskelige proportioner og dejlige materialer.
Så simpelt kan det gøres! Man undrer sig over alle de katastrofer,
der er opført siden. Bindesbøll tegnede kun de to første rækker
nemlig A til H. Det er de to sydligste rækker. Obs.: Vindueshøjden
er brugt som proportioneringselement.
Omkring
år 1855 faldt voldene og byggeriet på voldterrænet gik i gang.
Allerede i 1870 var området så godt som bebygget.
|