www.danskarkitektur.dk
renæssancen
Underinddeling
af renæssancen
Den
kulturepoke vi kalder for renæssancen begyndte i det nuværende
Italien ca. 1420 e.Kr. Først hundrede år senere kom renæssancens
ideer op til os nord for Alperne. Nogle kunsthistorikere opdeler
renæssancen i tre dele - den tidlige renæssance (ca. 1420
til 1500), højrenæssancen (ca. 1500 til 1520) og senrenæssancen
(ca. 1520 til 1570/1600). Sidstnævnte kaldes også for manierismen.
I Italien mener man derimod ikke, at overgangen fra middelalder
til renæssance er så dramatisk, at man ligefrem kan tale om
et skift mellem to forskellige kulturepoker, så der taler
man om "Trècento" og "Quattrocento" dvs. perioden i 1300-tallet
og 1400-tallet.
Definition
Ordet
renæssance hentyder til den genfødsel af antikkens kultur,
som nogle forskere hævder havde været mere eller mindre glemt
i den mellemliggende periode - middelalderen. Renæssancen
er en periode, der har betydning for mange områder - litteraturen,
filosofien, matematikken, malerkunsten og arkitekturen. Der
foregår en dramatisk udvikling indenfor disse områder
i de ca. 200 år som renæssancen omfatter. Det var ellers
over tusind år siden, at det store romerrige var gået til
grunde, men rundt omkring Middelhavet i både kristne
og muslimske biblioteker var romerrigets viden gemt - og i
Italien stod ruinerne. Renæssancens mennesker distancerede
sig til middelalderens kunst og arkitektur ved at opkalde
den efter de primitive barbarer, der havde overfaldet Europa
- goterne.
Humanisme
Renæssancemennesket
behøvede ikke at ty til religion, når det søgte forklaringer
på hvad der skete omkring det. Man begyndte at bruge den empiriske
tankemåde dvs. at man holdt sig til hvad, der kunne ses og
høres, måles og vejes - til hvad der kunne eftevises ved forsøg.
For at gøre disse observationer måtte man tage udgangspunkt
i en selv og typisk for renæssancen, så kom mennesket i høj
grad i centrum. I dag taler man i den forbindelse om "humanismen
fødsel". Renæssancemennesket var nysgerrigt og i perioden
gøres mange opdagelser - tænk bare på, at det var i
denne tidsalder, at Amerika blev opdaget, og det blev bevist
at verden var rund. Det var nu ikke sådan at mennesker i renæssancen
havde opgivet troen på Gud, tværtimod, hovedparten af befolkningen
var lige så troende som i middelalderen, men der var befolkningsgrupper
som kunstnere, videnskabsmænd samt visse købmænd og adelsfolk,
der begyndte at se verden med nye øjne. Denne udvikling begyndte
i Firenze - en ægte renæssanceby, hvor Cosimo di Medici i
midten af 1400-tallet grundlagde et akademi i Platons ånd.
Renæssancens
verdensopfattelse
Man opfattede
verden som en harmonisk helhed. Renæssancens kerneide findes
i Albertis berømte sætning om, at intet må kunne trækkes fra
eller lægges til uden, at det vil gå ud over helheden. Denne
livsholdning afspejledes i kunsten, hvor man tog udgangspunkt
i mennesket og hvor man dyrkede harmoni, orden, ro og stabilitet.
Det siges, at Leonardi da Vinci var forundret over at hjertet
sad i siden og ikke i menneskets centrum.
Italien
i renæssancen
Byerne
Venezia, Genoa og Firenze havde hver ca. 100 000 indbyggere
ved middelalderens afslutning. Den kejserligt orienterede
adel også kaldet ghibellinerne havde bekæmpet
borgerskabet kaldet guelferne, der støttede paven. Omkring
1300 sejrede sidstnævnte i Firenze og adelen måtte enten forlade
byen eller finde sig i at miste valgretten til byrådet - Signoriaen.
Herefter blev den sammensat af repræsentanter for stadens
21 lav. Man rev adelens tårnagtige fæstninger ned.
Firenze
voksede sig tidligt stor på uld- og klædeindustri ikke mindst
i forbindelse med korstogene. Siden gik byen over til at producere
andre produkter - det drejede sig dog ikke om luksusvarer.
Der er tale om en form for kapitalisme, idet de forskellige
råvarer blev transporteret til Firenze for her at blive bearbejdet.
Det hele blev styret af private forretningsmænd - ikke feudalherrer.
Senere blev handelen en vigtig indtægtskilde. Fra 1100-tallet
begyndte lombarderne at fortrænge jøderne som pengeudlånere.
Byerne slog egne mønter som genovno´en, fiorino´en og dukaten.
De lånte penge til kirkestaten, der officielt mente, at det
at tage renter, var ukristeligt. Firenze, Venezia og Genoa
udviklede sig til oligarkier - fåmandsrepublikker. Blandt
de store købmandsfamilier i Firenze talte Pizzierne, Pazzierne,
Strozzierne og Medicierne.
Styret
i Venezia, kaldet La Serenissima dvs. det ophøjede, havde
eksisteret siden den tidlige middelalder og var præget af
stor politisk stabilitet. Staterne førte konstante krige mod
hinanden og gjorde det nemt for udenlandske magter at blande
sig.
I 1494
marcherede franskmændene gennem Italien mod Napoli. I 1499
marcherede en ny fransk hær over Alperne. Der blev opnået
en aftale om deling af Syditalien mellem Frankrig og Spanien.
Hermed begyndte 200 års spansk herredømme. I 1508 arrangerede
Paven en krig mod Venezia. Derefter arrangerede Paven en krig
mod franskmændene for at få dem ud af Italien. Heri blev også
schweizerne involveret. I 1527 marcherede en kejserlig og
protestantisk inspireret hær mod Rom, bl.a. fordi Paven havde
for mange forbindelser til Firenze. Den plyndrede fuldstændigt
byen.
Kunstnernes
rolle i renæssancen
Renæssancen
slog først rigtig igennem i Firenze. Det var bl.a.
fordi, at her var en klasse af rige købmænd og
fabrikanter, der så verden lidt anderledes end den foregående
overklasse - adelen.
Poeter
og filosoffer kom i købmændenes cirkler og blev æret som store
individualister.
Bygmestrene
var ikke længere anonyme personer men celebrerede arkitekter.
Flere af de store arkitekter som f.eks. Brunelleschi og Michelangelo
var egentligt uddannet indenfor andre fag. De var blevet valgt
til opgaverne pga. deres almindelige dygtighed.
Leonardo
da Vinci argumenterede for, at maleri og arkitektur skulle
betragtes som frie kunstarter og ikke som håndværk. Hermed
var det muligt for nogle at hæve sig op og få muligheden for
detaljeret at studere det gamle Rom. Bygningsværket blev til
et æstetisk fænomen og håndværkeren til kunstner.
En bygning
formgives
Man havde
opdaget den antikke arkitektur og var overbevist om, at denne
indeholdte regler for en bygnings skønhed som samme måde,
som der var regler for musikkomposition. På den ene side havde
man de antikke ruiner og på de anden side de gamle værker
om arkitektur som eksempelvis Vitruvius' "Ti bøger om
arkitektur." Ruiner og tekster stemte ikke altid overens
og definerede et bredt felt af arkitektoniske muligheder,
hvilket resulterede i at stilen udviklede sig selv uden direkte
at kopiere romersk eller græsk arkitektur.
Når man
planlagde et palads eller en kirke fastlagde man først en
enkelt form, der nogenlunde kunne klare de funktioner, der
skulle foregå i den.
Derefter
iklædte man den et dekorativt skin, der blev komponeret efter
de antikke formgivningsregler. Problemet var at bruge de gamle
regler på bygninger med nye funktioner. Hvis man studerer
renæssancearkitektur, vil man kunne se, hvordan de gamle arkitekter
har kæmpet for at få bygget huse indenfor de antikke formgivningsregler.
Grækerne
havde udarbejdet regler for et jonisk, et dorisk og et korintisk
kompositionssystemsystem (orden). Senere blev der tilføjet
en toskansk og et blandet(komposit) orden. Man måtte først
beslutte sig til, hvilken stemning bygningen skulle have,
og så vælge den af ordenerne, der kunne bruges. Skulle bygningen
være streng og alvorlig kunne man bruge den doriske orden,
hvis den derimod skulle være spartansk og simpel kunne man
bruge den toskanske.
Det var
fordele ved at have disse udarbejdede systemer. For det første
havde man ramt en eller anden form for "objektiv" skønhed.
Når man havde opført en bygning ved hjælp af disse regler
kunne senere arkitekter gå den oprindelige bygmester efter
i bedene og eventuelt udbygge og forbedre værket. Bygningsanlægget
ville så blive smukkere og smukkere med tiden. Dette skete
typisk i forbindelse med udformningen af byrum.
Enkelte
bygningsdele som søjler, pilastre, gesimser, segmentbuer og
trekanter kopierede man direkte fra de gamle forlæg for derefter
at bruge dem i de nye bygninger.
Renæssancens
arkitektur var en kulissearkitektur. Konstruktionen var gemt.
Bygningernes funktion var mildt sagt dårlig, og de må derfor
have været meget dyre. Det var en overklassearkitektur, der
beskæftigede sig med kirker, bypaladser, landvillaer og borganlæg.
Den tidlige
renæssances formsprog
De tidlige
renæssancearkitekter havde kun begrænset kendskab til den
romernes bygninger. Først senere gav udgravninger og antikke
bøger et indgående kendskab til romernes kunstopfattelse.
Gotikken var aldrig rigtigt slået an på den italienske halvø,
så man havde stadig en stærk romansk tradition at bygge videre
på. I Firenze kan man besøge den smukke kirke San Miniato
al Monte som er bygget i en slag prærenæssancestil (protorenæssance).
Der er stilmæssigt ikke langt fra denne kirke til domkirken
og videre til Albertis kirke Santa Maria Novella.
Ifølge
romersk og romansk tradition var bygningerne altid solidt
placeret på jorden med en understregning af de vandrette elementer.
Renæssancens facadekompositioner bestod af en mosaik af enkeltdele
f.eks. paneler, friser og vinduer - altid i menneskelige dimensioner.
Disse elementer kender vi jo også fra renæssancebygninger
nord for Alperne.
I modsætning
til i middelalderen arbejdede bygmestrene nu med symmetriske
kompositioner. Man søgte proportioner med ro og harmoni. Det
gyldne snit blev flittigt brugt.
I den
tidlige renæssance bliver skalaen aldrig overmenneskelig.
Søjler strakte sig så godt som aldrig over flere etager. De
forskellige etager var adskilt ved hjælp af vandrette
gesimser. Man genkender tidlig renæssance på, at dekorationen
var uplastisk dvs. med lavt relief. Jo mere plastisk en renæssancebygning
er, jo højere sandsynlighed er der for, at huset er bygget
i den følgende periode - højrenæssancen.
Rummet
var generelt mere under kontrol i forhold til gotikken - diagonalkiggene
er væk. Der blev arbejdet med simple og klare proportioner
bl.a. baseret på kvadratet og cirklen - men også på Pythagoras
talmystik. Med renæssancerummets udvikling forsvinder den
rumlige bevægelse - sideskibe bliver til kapeller. Generelt
udvikler bygningerne sig bort fra det aflange og hen imod
den centrale plan, som romerne i sin tid, så ofte brugte.
Dette kan skyldes, at nogle kirker var bygget som votivkirker
(mausolæer) og romerne havde haft en tradition for at bygge
mausolæer med en central plan. På den anden side, så forsøgte
man i renæssencen også at udforme andre bygningstyper
efter den symmetriske centralplan. Man var simpelthen betaget
af de klare og rene proportioner.
Den
tidlige renæssanceI senmiddelalderen foregik en stærk
rivalisering mellem de forskellige småstater på den italienske
halvø. I Toscana stod de to mægtigste byer Firenze og Siena
overfor hinanden. Firenze vandt opgøret. Udviklingen i Siena
og de andre toskanske byer gik i stå. Det blev Firenze,
der blev den tidlige renæssances vigtigste by. Derfor er Firenze
den eneste rigtige renæssancestorby i Italien. Siena er helt
og holdent en gotisk by. Mange af de andre byer er romanske.
Medicierne spillede en overordentlig stor rolle som mæcener
(ordet stammer fra en embedsmand fra Arezzo af etruskisk herkomst,
som under kejser Augustus støttede kunstnere og forfattere).
Brunelleschi(1377-1446)
Renæssancen
slog først igennem indenfor maleri og litteratur. Det gik
langsomt med at udvikle en renæssancearkitektur, men Brunelleschi,
der var uddannet guldsmed, skulptør og arkitekt, gav udviklingen
et afgørende skub. Han vandt konkurrencen om at bygge kuplen
på Firenzes domkirke, og klarede denne engeniørmæssige
meget svære opgave på imponerende vis. Det blev en af
tidens største kupler kun overgået af Rom og Konstantinopel.
Han formgav på en ny måde, og det slog an.
På den
tid var byerne udpræget romanske, da den gotiske arkitektur
aldrig rigtig havde slået an i Italien. Husene var store og
tunge, og fik menneskene til at ligne dværge ved siden af.
De blev bygget kollektivt og ofte bygget lidt efter lidt uden
en samlet plan.
Brunelleschis
bygninger var derimod lette og elegante. De var symmetriske
og letopfattelige. De var helt anderledes.
Det var
også Brunelleschi, der sammen med matematikkeren Manetti konstruerede
det første perspektiv på baggrund af noget, man havde haft
i antikken. I renæssancen blev perspektivet brugt igen og
igen indenfor maleri og arkitektur. Man var overvældet af
at kunne konstruere livagtige perspektiver ved hjælp af geometri
og matematik.
Domkirkens
kuppel(1412-17): Består af en dobbeltkonstruktion, der
egentlig er ret gotisk. Den havde forskellige tekniske fordele,
hvoraf det vigtigste var, at den kunne bygges uden brug af
et indvendigt stativ, hvilket gjorde den meget billigere end
den ellers ville have været. Konstruktionen bestod af
koncentriske ringe. Den har to skaler. Udvendig er den inspireret
mere af antikken, hvorimod indvendig er lettere og mere gotisk.
Mellem skallerne findes en trappe, så besøgende
kan komme helt op i kuplens top.
Pazzikapelet:
Et enestående velproportioneret og smukt lille rum i forbindelse
med kirken Santa Croche.
S.Lorenzo(1421):
S. Lorenzo var den mægtige Medicislægts kirke i Firenze. Brunelleschi
byggede både kirkerummet og det gamle sakristi(1422-28), der
var Mediciernes første gravkapel. Der blev arbejdet med en
kontrast mellem kvadrat og cirkel og med gråtoner overfor
den hvide mur.
Børnehospitalet(1421):
Kolonnaderne er ikke rigtigt romerske men såkaldt toskansk
protornæssance, der er en slags romansk stil.
S.Spirito(1444):
Findes på sydsiden af Arnofloden. Den har indvendigt flat
tag. Hovedskibet, sideskibe, og koret var proportioneret over
samme kvadrat. Inspireret af en centralbygning. Buer båret
af søjler er som sagt et romansk motiv, men dekorationsdetaljerne
er romerske. Det kunne man ikke lave så præcist før. Kirken
er et højdepunkt for Bruneleschi.
Alberti
(1404-72)
Alberti
var indbegrebet af et renæssancemenneske, dvs. en person der
interesserede sig for alt omkring ham. Efter at have gjort
sig tanker om arkitekturen var han nået frem til, at det vigtigste
for et godt resultat var selve processen med at tegne bygningen.
Her skulle tankerne gøres. Alberti tegnede og tegnede, og
det ses på hans bygninger, der ikke er så plastiske som Brunelleschis.
Det at bygge huset overlod han til andre. På den måde personificerede
han den nye tid, hvor individualisten eller geniet om man
vil, kom til at spille en betydningsfuld rolle. Alberti skrev
bøgerne "Della Pittura", der handlede om maleri i renæssancens
ånd og "Ti bøger om arkitektur," skrevet på latin og modelleret
over Vitruvius. Alberti havde derudover haft lejlighed til
at studere ruinerne i Rom. Han gik meget op i proportionering
og arkitektoniske regler.
S.
Francesco i Rimini: Kirken blev ikke færdig. Der arbejdes
med triumfbuemotivet og med traditionel kirkearkitektur. Det
var et mausoleum for en diktator.
Palazzo
Rucellai i Firenze(1446-51): Alberti introducerede pilastre
i tre ordener, der i facadekompositionen er med til at give
en lodret bevægelse. Dette modsvares af de vandrette gesimser
mellem etagerne. Den massive øverste gesims blev måske brugt
her for første gang. Facaden afspejler ikke indmaden.
S.
Maria Novella(1470): Alberti gjorde hovedfacaden, der
var begyndt i gotisk stil, færdig. Ideen var at binde det
vandrette med det lodrette v.h.a.volutter.
S.Andrea
i Mantua: Albertis sidste arbejde. Tøndehvælv inspireret
af romerske termer. Facadeopdelingen afspejler her, hvad som
findes indeni bygningen. Her arbejdes også med triumfbuen.
Byerne
t typisk
eksempel på renæssancen findes i Byen Pienza opkaldt efter
Pave Pius d.II. Paven bestemte, at man ikke senere måtte ændre
på pladsen. Den havde fået sin enestående renæssanceform.
Det ville aldrig have kunnet ske i gotikken. Den trapezformede
plads har på den ene side Palazzo Piccolini og modsat biskoppepaladset,
som man kan besøge. Førstnævnte er opført med Albertis
Palazzo Rucellais som forbillede. Hele anlægget er tegnet
af arkitekten Bernado Rosselino og bygget i 1459-62.
Højrenæssancen
Omkring
år 1500 var Paverne kommet i gang med at genopbygge Rom som
kristendommens hovedstad. Dette tiltræk kunstnere og arkitekter
fra hele Italien. Samtidig oplevede Firenze et religiøst rædselsregime,
hvad der gik ud over de humanistiske og kunstneriske kræfter
i byen. Store personligheder flyttede fra byen til Rom.
Der er
tale om den store, rene og sublime kunst - man havde nået
en klassicistisk balance mellem ro og energi - en idealistisk
harmoni. Nu var kunsten, efter 1800-tallet toneangivende kunsthistorikker
Burkhardts mening, nået op på højde med kunsten i det gamle
Grækenland dvs. Akropolis og Partenon.
Cancelleria-bygningen
og Bramantes Peterskirke med dens overmenneskellig skala markerer
Roms indmarch i arkitekturarenaen og overgangen til højrenæssance.
Højrenæssancen
varede ikke længe. I 1527 plyndrede en kejserlig tysk hær
Rom - Sacco di Roma. Tyskerne var allerede stærkt kritiske
overfor pavedømmet og gik hårdt til værks. Kunstnerne blev
spredte for alle vinde.
Venezia
var i første halvdel af 1500-tallet i gang med at gøre Piazzaen
og Piazzettaen til helt unikke renæssancerum. Sidstnævnte
blev skabt da Sansovino byggede Libreria Vecchia.
Højrenæssancens
formsprog
Typisk
for højrenæssancen er at husene bliver mere plastiske og får
mindre dekoration. Stikord er højt relief, balance, harmoni
og storhed. Rum opleves som udhulet af massive mure.
Bramante
(1444-1514)
I 1450'erne
vågner Rom igen fra sin lange søvn. Det er Pavernes by og
Pave Sixtus lagde sine store planer. Mange af Roms storslåede
pladser og gader blev grundlagt dengang. Bramante kom til
Den Evige Stad for at være med i genopbygningen.
Bramante
arbejdede så bevidst med perspektivet, at han er blevet
anklaget for at lave rene fupnumre.
Det var
Bramante, der tegnede Tempietto i Rom, og det var også
ham, der begyndte på den store ombygning af Peterskirken.
Her foreslog han i renæssancens ånd en kirke med en central
plan.
Han havde
tidligt arbejdet i Milano, hvor han sikkert sammen med Leonardo
da Vinci(1452-1519) udviklede ideer om en helt symmetrisk
bygning . Han rejste i 1499 til Rom. I 1502 byggede han Tempietto,
der var mere skulptur end arkitektur. Her skulle S. Peter
være blevet korsfæstet. Der er ingen dekoration. Det er som
et græsk tempel uden rum. Præget af enkelhed, renhed og klassicisme.
Men der er ikke tale om en kopi. Det var nyt, at vertikaliteten
var nedtonet af horisontale elementer. I 1506 byggede han
S.Maria della Consolzione i Todi. Her passer det ydre og det
indre sammen og der er en balance i det lodrette og vandrette
elementer.
Peterskirken:
Bramante foreslog en centralplan som paven godkendte, selvom,
at motivet var fremmed for de kristne idealer. Kirken skulle
overgå selv Pantheon. Grundstenen blev lagt i 1506. Bramante
gennemførte også andre ting for Vaticanet f.eks. Belvedere.
Antonio
da Sangallo Palazzo Farnese i Rom
Arkitekturen
er strengere end Raphaels. Man nåede at bygge de udvendige
mure i tre etager og de indvendige i to før hans død. Det
er en massiv bygning, hvor vinduerne står på gesimserne. Michelangelo
lavede den øverste etage ind mod gården. Udvendigt betonede
han midteraksen. Sangallo kendes også fra en ualmindelig smuk
kirke i Montepulciano.
Renæssancens
byer
Renæssancens
ideer blev også brugt indenfor byplanlægningen. Idealbyerne
var helt symmetriske. Geometrisk ordnede byer som Pilarette,
Mazzini og Palvanova blev anlagt. De to første havde en radialplan
og den sidste en gridplan. Karakteristisk for renæssancens
byer er de store voldanlæg, man var tvunget til at bygge pga.
udviklingen indenfor artilleriet.
Villaen
og haven
Renæssancemennesket
ville også have orden i den vilde natur. Man forsøgte at tæmme
den ved at anlægge store haver, der blev et symbol på den
vesterlandske kultur, der idealistisk hvilede i ro og orden.
De Italienske
bystater var blevet så stærke, at folk kunne flytte på landet
og føle sig sikker for overfald. I byerne var der opstået
et borgerskab, der var velhavende nok til at flytte ud i deres
landvilla om sommeren og på den måde komme væk
fra byernes snavs og produktion. De fleste villaer blev anlagt
i midten af 1500-tallet.
Villaerne
l å på grænsen mellem bjergene og de dyrkede flader ofte i
forbindelse med vandløb. Haveelementerne udviklede
sig fra landbruget. F.eks.blev vinstativer til pergolaer.
Ideen om et rum i det grønne havde man allerede i form af
indhegnede grøntsagsmarker. Den høje beplantning skulle holde
geder og får ude. Man kunne ikke holde græsplæner, derfor
dækkede man arealer med lave grønne hække for at opnå en grøn
flade.
Man brugte
den tæmmede bjergkilde på alle mulige måder f.eks. fik man
vandet til at løbe plant, til at bølge og til at sprøjte.
Man lavede springvand, der om aftenen blev lyst op, så dråberne
lignede funklende perler.
Senrenæssancen
- Manierismen
Italien
blev i 1500-tallet kastet ud i flere større blodige krige,
hvori også de forskellige europæiske stormagter deltog. Overgangen
fra senrenæssancen markeredes ved tyskernes plyndring af Rom.
Der var økonomisk nedgang, kampe mellem kirke og fornuft og
mellem feudalisme og kapitalisme. Senere udbrød den bitre
kamp mellem katolikkerne og protestanterne. Martin Luther
udgav sine teser i 1517. Michiavelle udkom med sin bog "Fyrsten"
i 1532, hvor han nærmest på videnskabelig vis analyserer,
hvordan en renæssancefyrste kunne holde sig ved magten. Der
blev ikke sparet på beskidte tricks og, ud fra et humanistisk
synspunkt, umoralsk opførsel. Renæssancens idealer om mennesket
som verdens centrum holdt ikke længere stik - det passede
simpelthen ikke med virkeligheden. Samtidig var verden blevet
større. Med opdagelsen af Amerika og søvejen til Indien
havde man fundet ud af, at Europa ikke var al tings centrum.
Videnskaben udviklede sig og ændrede hele tiden menneskers
opfattelse af, hvordan det hele hang sammen.
Det var
en usikker og uvis tid, hvortil det gamle ideal om balance
og harmoni ikke passede og det fik selvfølgelig betydning
for både arkitekturen og kunsten i almindelighed.
I slutningen
af 1600-tallet går udviklingen både kunstnerisk og økonomisk
over til Europas nye stormagter Frankrig, England, Østrig
og Rusland. Det var der og i pavernes Rom, at den nye store
kunststil - barokken - udvikledes, dog med mange manieristiske
træk.
Manierismens
formsprog
Indenfor
kunsten var man i højrenæssancen nået til et mætningspunkt,
idet man havde udviklet de kunstneriske ideer langt som, det
var muligt. Man begyndte at bryde de antikke regler. Det siges
om manierismen og den senere barok, at de begge benyttede
sig af et dramatisk formsprog og at de to kunststile var mere
følelse end logik. Kunsten blev som tiden urolig og tvetydig.
Et typisk træk var opløsningen af det klare rum. Et andet
var, at der kom bevægelse i formerne. Et tredje træk at kunstneren
både i arkitekturen og i maleriet forsøgte at manipulere beskueren
ind i sit værk bl.a. ved raffineret brug af perspektivet.
Man kunne i kunstens navn kan finde på at skævvride motiverne.
Det var ikke længere et spørgsmål om at kopiere mesterens
stil direkte (di natura), men om at bruge mesterens stil (maniera)
til at skabe noget nyt. Manierisme blev ubalanceret, emotionel
og forvredet. Uskylden var borte! Man gik i det hele taget
den grad op i det tekniske, at motivet havde en tendens til
at blive mindre vigtig. Beskueren skulle kende de foregående
mestre for fuldt ud at kunne tolke værkerne.
Steen
Eiler Rasmussen beskriver i "Byer og Bygninger" hvordan Palazzo
Massimi fra 1535 har søjler, der ikke følger de antikke regler
om hvordan søjler skal placeres. Relieffen er for fin i de
øvre etager men for overdreven i stueetagen. De to øverste
etager er ikke adskilte, som de burde være. Facaden
kurver lidt og opleves derfor ikke så massiv som tidligere
renæssancefacader.
Et andet
eksempel på manierismen er Uffizierne i Firenze. Overgangen
mellem de to bygninger både åbner og lukker. Denne uklarhed
ville ikke have været i de foregående perioder - de ville
have lukket helt og dermed skabt et klart gårdrum.
I Senrenæssancen
bliver der bygget endnu mere for de verdslige. Dette gør sig
specielt gældende nord for Alperne.
Vasari
Vasari
skrev sit værk om de store kunstnere omkring 1650. Her adskilte
han perioderne gotik og renæssance. Vasari talte om, at de
nye kunstmalere efter højrenæssancen malede med
de gamle mestres maner. Det opfattede man som noget positivt
helt op til Nyklassicismen omkring år 1800, hvor synet
på Senrenæssancen ændrede sig. Man så nu den nye stil som
en degenerering af Højrenæssancens klassicistiske ideal. Senere
i moderne tid er pendulet svunget igen og nu roser man manierismen
for dens kunstneriske frihed.
Michelangelo
Som dreng
var han i lære som maler. Lorenzo Medici "opdagede" ham og
fik ham ind i indercirklen af kunstnere. Her blev han introduceret
til billedkunsten. Michelangelo fik som opgave at udforme
Julius d. II´s kæmpe gravmonument. Opgaven blev dog opgivet,
da Peterskirken skulle forstørres efter Bramantes projekt,
hvilket gjorde Michelangelo rasende. Det resulterede i, at
han arbejdede i fem år uden assistent i det Sixtinske Kapel.
Den første rigtige arkitektopgave var biblioteket Laurenziana
i Firenze.
Michelangelo
udformer her et hus, hvor forrummet er højt og ukomfortabelt
med døde hvide og grå farver og tilmurede vinduer uden glas.
Murpillerne ser ud til at bære i modsætning til søjlerne,
der står underligt i nicher mellem dem. En grund til dette
var måske, at muren er tynd! Det tunge vejer ikke og de underlige
dobbeltsøjler bærer ikke. Biblioteksrummet er langt som en
gang. Trappen flyder som lava. Den er meget større end, hvad
der funktionelt er behov for. Der er blændede vinduer med
brudte trekantsgavle. Hans kunst presser på og stemningen
er sær. Det er brudt med renæssancens balance. Bibliotecca
Laurenziana betragtes som en af de første manieristiske bygninger.
Michelangelo
tilhørte kun Højrenæssancen i sine tidlige værker dvs. malerier
og for Pietà- og Davidskulturene. Det Sixtinske Kapel er kun
delvis et højrenæssanceværk.
Michelangelo
var asocial, mistroisk, en fanatisk arbejder, tarvelig i sin
fremtræden, dybt religiøs og kompromisløst stolt. Han behøvede
kun lidt søvn; sov med skoene på; spiste tørt brød
uden at lægge værktøjet fra sig. Han var en af de første,
der gjorde arkitektur til subjektiv kunst. Han ville ikke
male så det lignede, fordi det ville gå ud over hans
kunstneriske frihed. Senere koncentrerede han sig udelukkende
om arkitekturen og religiøsiteten.
Han stod
også for genopførelsen af bygningerne på Capitolhøjen
i Rom. Her foregreb han barokken ved at lave et stærkt samlet
anlæg, der brød ind i omgivelserne. Projektet bestod af nye
og gamle bygninger - med nye facader - placeret omkring et
torv med en pragtstatue af Markus Aurelius. Pladsen bulner
op, som lå der kræfter gemt under den. Bygningerne har både
kæmpesøjler beregnet til pladsen og mindre søjler beregnet
til at sætte bygningerne i skala.
Michelangelo
gjorde i 1546 Farnesepaladsetden færdig ved at bygge
den øverste etage. De nederste var bygget af blandt andre
Sangallo. Man kan følge arkitekturens udvikling ved at sammenligne
de forskellige etageetaper.
Peterskirken
var begyndt som et renæssanceprojekt med en rolig centralplan
af Bramante. Michelangelo tog over og ændrede den til en mere
dynamisk langkirke med kolossale ordener. Her stod han for
kuplen og bagsiden af katedralen.
Til sidste
må nævnes portbygningen til det nordlige Rom Porta Pia, der
også er et eksempel på Michelangelos bizarre kunst.
Michelangelo
var et geni. Han var hovedsageligt billedhugger, men også
maler og arkitekt. Hans kunst afspejlede den nye og uligevægtige
tid. Han brugte de gamle motiver, nogle ville sige misbrugte
på en ny og mærkelig måde. Hans arbejder er overdrevne i det
ekstreme og den grad i ubalance. Her var ikke længere tale
om harmoni men om spænding og brud.
Vignola(1507-73)
Tegnede
Farneseslottet i Caprarolo(1559), der er bygget på et femkantet
fundament af et fæstningsanlæg fra 1521. Gården i "peristyl"-stil
er rund som allerede praktiseret af Carl d. V af Spanien.
Med modreformationen
i 1563 vender man sig bort fra de hedenske centralplaner og
vender sig mod den traditionelle langplan. Gesu-kirken fra
1568 forsøger at kombinere de to plantyper. Sideskibene opleves
som en række selvstændige kapeller-nicher. Facaden er i Albertis
stil. I denne kirke er arbejdet mere bevidst med lyset end
selv i de efterfølgende barokke kirker. Dekorationen er udført
senere.
Palladio(1508-80)
Opdagelsen
af søvejen til Indien og at tyrkernes sejre i det østlige
Middelhav medførte store økonomiske omkostninger for Venedig.
Efter at byen havde tabt til Camprai-ligaen i 1509 og kun
med nød og næppe var sluppet med livet i behold, slog man
ind på en hel ny kurs. De byer, som havde været mest loyale
i krigen, viste sig at være de byer Venezia havde investeret
mest i eksempelvis Treviso. Lagunestaden besluttede derfor
at satse helt anderledes på hovedlandet, og her investerede
de rige købmænd deres formuer, som de tidligere havde tjent
ved handel i det nære østen. Situationen kan sammenlignes
med den i Danmark efter tabet af Sønderjylland i 1864. I Veneto
blev devisen også - at hvad, som udadtil tabes, skal indadtil
vindes.
Man interesserede
sig specielt for kornproduktionen. Ved hjælp af Venedigs kendskab
til at bygge ved vandet, skulle de store marskagtige områder
i Veneto draines. Vandvejene skulle udbygges for at sikre
imod oversvømmelse og til transport. Byerne skulle have nye
befæstninger, der kunne modstå artilleriild. Man investerede
simpelthen enorme summer i hovedlandet. Dette blev baggrunden
for den helt speciale "villakultur", der opstod i området
og som har påvirket hele den vestlige arkitektur så stærkt.
Folk
som Cornaro og digteren Plutarch gjorde denne udvikling fra
købmand til bonde til et nærmest helligt kald. At bo på landet
havde også været et ideal for de gamle romere, og romerske
digtere som Virgil blev ivrigt studeret. Først opdyrkede man
landet og derefter satte man kronen på værket ved at bygge
en villa.
Villakulturen
blev en hel ny måde at tænke og leve på. Overklassen ville
væk fra byernes trængsler og skabe sit eget paradis på jorden.
Væk var middelalderens lukkethed og dette kom villaarkitekturen
til at afspejle. De nye bygninger var ikke længere omgivet
af mure og tårne, men derimod åbne og i samspil med landskab
og natur. Palladio tegnede og opførte villaer, der passede
til dette ideal. Husene med deres loggiaer åbnede sig op til
naturen. Villaen, stalde og arbejdsbygninger indgik i en samlet
komposition.
Palladio
var uddannet stenhugger; gift og fik fem børn. Han blev relativt
sent arkitekt og udfoldede sig først rigtigt fra halvtredsårsalderen.
Han vandt så meget respekt efter at havde vundet en betydende
arkitektkonkurrence om udformning af den såkaldte Basilika
i Vicenza, at han fremover kunne arbejde med stor kunstnerisk
frihed. Hed oprindeligt Andrea di Piero men tog navn efter
Pallas Athene, der jo er kunstens og visdommens gudinde. Han
var flere gange i Rom for at studere de romerske ruiner, hvilket
bl.a. resulterede i værket l´architá di Roma. Som 62-årig
udgav han sin "Quattro Libri dell`Architettura", hvori han
slår fast, at han tilhører Vitruvius' skole. Det første bind
beskriver grundreglerne i klassisk arkitektur. Andet bind
beskriver hele bygningsværker som f.eks. den klassiske
villa og palazzo'et, tredie bind omhandler offentlig byggeri
som f.eks. kirkens huse. Fjerde bind indeholder opmålinger
af romerske bygningsværker. Bøgerne blev en stor
succes. Mange en adelsmand på dannelsesrejse i Italien
har haft " Fire bøger om arkitektur" under armen.
Det er
en nobel arkitektur med få forsigtigt placerede vinduer, sparsom
dekoration, slanke søjler og statslige kupler. Alle planerne
er formmæssigt symmetriske og afbalancerede. Palladio gav
afkald på dekoration. Han ville en enkelthed, en helhed en
enhed. Hver ting skulle have sin urokkelige plads.
Spørgsmålet
er: Hvorfor blev han så populær? Hvorfor kunne han bruges
langt ud over Italiens grænser? Måske har det noget at gøre
med, at han var inspireret af Vitruvius´ romerske klassicismen,
som det var muligt at tilpasse til meget forskellige bygningsopgaver
og at denne kølige akademiske stil passede så godt til den
europæiske overklasse.
Villa
Poiana ved Poina Maggiore, Vicenza: Det er en af Palladios
mest vellykkede villaer - bygget til en general på samme sted,
hvor man vidste at en romer bygget sig en villa ca. 100 f.Kr.
Facaden er proportioneret 1:2:1. Facadekompositionen består
af en midterrisalit med gavltrekant; nedeunder ses Serlianamotiv.
Der er så godt som ingen dekoration, hvad der ellers var normalt
dengang. Bygningen er meget åben.
Palazzo
della Ragione (Basilikaen) i Vicenza: Der havde været
et langt planlgningsforløb med mange arkitekter, førend at
byggeriet blev ført ud i livet. Palladio vandt arkitektkonkurrencen
om bygningen, og dette åbnede mange døre. Palladio mente,
at den havde form som en gammel romersk basilika og den gik
derfor under navnet - basilikaen. Den består af en indre bygning
fra 1458, hvorom Palladio opførte en en sammenhængende loggia.
I loggiaen
bruges serlianamotivet igen og igen. Der er skabt et meget
smukt hus som bl.a. Goethe var meget imponeret over. Skulpturerne
er kommet til senere. Der er brugt toskansk basis på de mindre
søjler. Læg mærke til, at det hele er et system der varieres-
se balustraderne! Her bliver motivet med at bruge stueetagens
arkitrav som første sals sokkel brugt for første gang.
Villa
Cornaro i Treviso: Det er et højt hus, måske fordi det
er tænkt mere som et byhus; villa suburbana; end et landhus.
Der er en fordobling af piano nobili i to etager. Midt i bygningen
findes en stor flot kvadratisk sal som har samme bredde som
loggiaen. Sidebygninger markeres som driftsbygninger ved deres
udformning. Der er forrykket, lavere og med en anden rustificering.
Villa
Barbaro i Maser ved Treviso: Centralt placeret ved begvedliggende
bedriftsanlæg. Villafronten er præget af romerske tempelanlæg.
Villaen er bygget for to brødre, hvoraf den ene var gejstlig.
Den er anlagt sammen med et nymphaeum. Skulpturene er lavet
af den ene bror og er dårlige. Indeni i villaen er derimod
enestående billeder af Paolo Veronese. Det er et eksempel
på illusionsmaleri, hvor malede vinduer hænger side om side
med rigtige. Huset er måske et forsøg på at blande den gejstlige
og den verdslige verden.
Villa
Foscari ved Venezia: Dette er en af Palladios smukkeste
villaer. Den ligger ved Malcontenta di Mira. Stor porticus
ned mod vandet måske inspireret af templet over Clitumnuskilden.
Mellem mezzaninen og piano nobili ses en dominerende gesims.
Mod syd er store vinduer ind til det store rum. Den udvendige
søjleorden går igen i de meget smukke malerier indvendigt.
San
Giorgio Maggiore i Venezia: Kirke i Venezia begyndt i
1566. Ligger på domenikanernes ø overfor Markuspladsen og
er tænkt som en arkitektonisk pendent til denne. Derfor er
facaden udført som den er. Den ligner en romersk tempelfront
med 2/3 fritstillede søjler. Kampanilen er senere. Indvendigt
virker tværskibet bredere end det er; check pilasterdybderne.
Kuplen virker som om den er svævende. Læg mærke til brug af
søjler og pilastre og til kæmpe postamenter (søjlefødder).
Facaden trækker blikket til sig. Den midterste søjleåbning
er bredere end de andre.
Il
Redantore i Venezia: Kirke i Venezia fra 1577. Efter sigende
en meget vellykket bygning udført af Palladio i hans ældre
dage. Den skulle også spille op til Markuspladsen. Der er
ikke længere tale om sideskibe men sidekapeller. Kirkerummet
har en centraliseret østlig afslutning. En stor gesims dækker
indvendigt overgangen til hvælvet og gør dette svævende. Kirken
er bygget i forbindelse med en pestepidemi.
Villa
Emo i Treviso: En villa flankeret af bedriftsbygninger
langs en kolonade og afsluttet ved dueslag. Området er afvandet.
Der er flotte indvendige fresker. Man måtte ikke i det mindste
udvendigt bygge overdådige huse idet Venezia oprustede.
La
Rotunda ved Vicenza: Begyndt i 1550. Placeret smukt i
landskabet som prikken over i´et på en bakke; derfor de fire
trappeanlæg og loggiaer. Planen er fuldstændig symmetrisk
med et stort kuppelrum i midten. Planen indeholder en cirkel
indskrevet i et kvadrat. Det er idealet udført. Malerierne
er senere og passer ikke til Palladios bygning, idet de slører
proportionerne. De beskriver ikke villalivet men er derimod
tænkt i repræsentationsøjemed. Da kuplen er uden lys
må den kunstigt oplyses. "Energien" løber radialt væk fra
midten; ud mod lyset. Facaderne er delt i lige høje kælder-
og loftsetager. Rotundaen stikker op af taget.
Teatro
Olimpico i Vicenza: Efter lang tids diskussion med flere
arkitekter og flere projekter fik Palladio til opgave at udføre
projektet. Scenebagvæggen er udformet som et overdådigt
triumfbuemotiv. Så vidt var Palladio ikke gået før, men der
var også tale om et teater. Skulpturerne er af akademimedlemmerne.
Søjleafgrænsning er delvist åbent og delvist lukket bagtil.
Orchestergraven i midten. Loftet er malet for at illudere
himlen.
Senere
er der bygget videre af Scamozzi. Han udvidder bygningen og
scenografien med gaderne med falsk perspektiv - indsnævring
af væggen og stigning af gulvet.
Tempietto
Barbaro i Treviso: Det er sikkert inspireret af Pantheon
i Rom. Loggiaen har pilastre med entasis langs siderne. Bagved
sider to små klokketårne. Indgangspartiet er dominerende,
idet huset spiller op til villa Barbaro. Planen er central;
dog trukket ud i loggiaen. Indvendig svæver kuplen bag balustraden.
Den overfyldte stukdekoration kan ikke have været Palladios
hensigt.
|