|
|
antikken |
|
Det store projekt om Europas
samling efter 2. verdenskrig begyndte med en Romtraktat og det er ingen
tilfældighed. Der ligger megen symbolik i at underskrive denne traktat i
hovedstaden for det gamle romerske rige - et rige der i sin tid var udstrakt
over store dele af det nuværende Europa. Det var gennem romerriget, at Europa
fik en fælles religiøs og kulturel baggrund. Det er ikke forkert at påstå,
at hele vores vesterlandske kultur bygger på alt det, som grækere og senere
romere foretog sig i perioden fra ca. 1000 f. Kr. til ca. 500 e. Kr. Senere
i middelalderen assimilerede denne kultur de germanske og slaviske folk,
så at man i dag kan tale om et fælles kulturgods, der både i renæssancen
og i senere klassicistiske kulturperioder er blevet fremhævet og idealiseret.
|
|
|
 |
Grækerne |
|
Kulturkenderen
Broby Johansen karakteriserede i "Hverdagskunst - Verdenskunst" antikkens
grækere som en smule fantasiløse sammenlignet med andre kulturer - eksempelvis
den tidligere minoiske kultur på Kreta. Derimod forestillede Broby-Johansen
sig Grækerne som klart tænkende individualister, der sad rundt om i de
forskellige by- og småstater og gjorde sig tanker om alt muligt mellem
himmel og jord.
Hos grækerne
var mennesket i den grad i centrum, at selv guderne blev opfattet som
menneskelignende væsener. Grækerne troede på det harmoniske og det velafbalancerede.
Blev du for ekstrem i dine tanker og livsførelse lurede "nemisis"- gudernes
straf. De havde et begreb "katharsis," der gik ud på, at man kan foretage
en åndelig renselse ved at beskæftige sig med det skønne - med kunst.
Grækerne dyrkede sport, diskuterede politik og skiftedes til at beklæde
statens embeder. Deres kultur kulminerede med bygningen af Parthenon på
Akropolis omkring 450-400 f. Kr. - en periode der også kaldes for den
klassiske tid. Her nåede deres bygningskunst et højdepunkt, der i manges
øjne ikke bliver overgået før højrenæssancen ca. 2000 år senere.
|
|
Dorere
og Jonere |
|
Omkring
år l000 f. Kr. tog forskellige græske stammer det nuværende Grækenland i
besiddelse. Her udvikledes, hvad senere er blevet kaldt for "Europas vugge."
Antikkens grækere var opdelt i to kulturer. Den ene bestod af en jordbunden,
aristokratisk bondebefolkning, der holdt til i hovedlandet - dorerne. Den
anden bestod af en mere livlig og handlende befolkning, der holdt til på
øerne - ionerne. Man mener, at disse befolkningskarakterer har smittet af
på kunsten. |
|
De
tre ordener |
|
 |
Man
taler om tre forskellige græske ordener. En orden er et proportioneringssystem.
Grækerne mente, at de gennem deres lange historie havde fundet tre proportioneringssystemer,
som alle var ideelt smukke. To af ordnerne tilhørte de føromtalte doriske
og joniske befolkningsgrupper. Den tredje kaldes for den korintiske orden.
|
Hver orden
havde sin karakteristik eller stemning. Den doriske orden var den mest
spartanske og alvorlige af de tre, og blev i den forbindelse karakteriseret
ved manden. Den joniske, der er lettere og har flere svungne linjer symboliserede
kvinden og den korintiske med sine spinkle træk og elegante dekoration
symboliserede pigen.
|
|
Det
græske tempel |
|
Ordenerne
blev hovedsageligt brugt til at proportionere templer. Det græske tempel
var oprindeligt en træbygning. Senere gik man over til at kopiere træbygninger
i marmor. Alle marmortemplets dele refererer til træhusets konstruktive
system. F.eks. var søjlegangene der omgiver templerne sammen med stenforhøjningerne,
som de græske templer står på, praktiske foranstaltninger til beskyttelse
mod regn. I dag står tempelruinerne tilbage i hvidt marmor, men dengang
de blev bygget, var de bemalede med stærke farver. |
 |
 |
Harmonisk
arkitektur |
|
Grækernes
idealer om harmoni prægede også deres arkitektur. Deres templer var ikke
særligt store, men de var perfekt proportionerede. Romernes senere templer
var anderledes. De havde tydeligt en forside og en bagside og de kunne dominere
simpelthen i kraft af deres størrelse. |
|
Romerne |
|
Antikkens
romere beskriver Broby Johansen som et praktisk folk, der var gode til at
organisere og konstruere. De er tillige kendt for deres ekstreme disciplin
og deres mange militære bedrifter. På et tidspunkt erobrede de Grækenland,
men den græske kultur viste sig så stærk, at romerne til slut tog den til
sig og gjorde til deres egen. Romerne var gode til at bruge ideer fra de
erobrede folk. De overtog eksempelvis vandingssystemer fra deres tidlige
naboer - etruskerne - og krigsudrustning fra deres senere naboer - kelterne.
|
|
Demokrati
og diktatur |
|
Grækenland
bestod for det meste af demokratiske bystater, hvori alle borgerne blev
betragtet som ligemænd. Det gjaldt selvfølgelig ikke for udlændninge og
det store antal slaver! Romerne var derimod gennem romerrigets sidste
500 år styret af diktatorer kejsere. Her var der i modsætning til det
græske område tale om et kæmpe centraliseret samfundssystem.
Grækerne
mødtes på bytorvet - agoraen - der ofte var et klart defineret byrum.
Det var karakteristisk, at ikke en skulptur eller bygning dominerede pladsen,
hvad der symboliserede, at ingen person var hævet over andre. Hvis der
var skulpturer, som var de ydmygt placeret langs agoraens husvægge.
Romerne
derimod arbejdede med akser. En akse peger mod et eller andet - den er
med til at fremhæve noget bestemt. Akser symboliserer magt, og i romerriget
pegede de ofte mode kejsernes templer. Den romerske kejser var hævet op
over alle andre og blev ligefrem opfattet som en gud. På vejen mod templerne
førte akserne gennem kejserens sejrsmonumenter - triumfbuerne. Man sagde
dengang og siger det også i dag, at alle veje fører til Rom. Arkitekturen
var dengang som senere i historien med til at underbygge det politiske
system.
Rom og Athen
var meget forskellige i deres storhedsperioder. I år 400 f. Kr. bestod
Athen kun af 21,000 borgere samt 80,000 ikke-borgere, hvorimod Rom i år
100 e.Kr. en befolkning på flere millioner.
|
|
Triumftoget |
|
Efter
en sejr kunne de romerske legionærer erklære deres feltherrer for imperator
- den der "byder" - men dette skulle godkendes af det romerske senat. Feltherren
måtte ikke betræde byen før, at han havde aflagt sine militære værdighedstegn
og opløst sin hær. Dette foregik på den måde, at sejrherren med en lang
procession drog fra Marsmarken ind i byen ved Forum Boarium. Processionen
fortsatte forbi Cirkus Maximus rundt om Palatinhøjen og hen af Via Sacra
til Forum Romanum for til sidst at stige op til Capitols top. Undervejs
udstillede man, som vi kender det fra gamle Hollywood film, erobret bytte
og fanger, imens at hærføreren hilste på befolkningen fra sin Triumfvogn. |
|
Hellenistisk
tid |
|
Mellem
grækernes og romernes opblomstringstid var Alexander den stores rige, hvor
græsk kultur mere eller mindre grundigt blev spredt ud over det meste af
Lilleasien. Perioden kaldes for den hellenistiske tid. Men omkring år 200
f. Kr. blev det græske øhav og de fleste af de græske koloniriger erobret
af romerne. Senere smeltede kulturerne sammen. Den lange periode fra begyndelsen
af den græske kultur frem til romerrigets undergang kaldes under et for
antikken. |
|
Romernes
bidrag |
|
I renæssancen
genopdagede man den gamle bygningskunst ved bl.a. at studere Vitruvius'
10 bøger om arkitektur forfattet i tiden umiddelbart efter mordet på Julius
Cæsar. Det resulterede i, at man specielt i den tidlige renæssance fik
en noget klichéagtig opfattelse af romernes arkitektur. Romernes arkitektur
stoppede jo ikke sin udvikling lidt efter Kristi fødsel. I dag taler man
ligefrem om en senere periode med romersk "barok."
I Rom boede
de rige i atriumhuse - domus. Her lå rummene ud til en atriumgård med
et vandbasin. Aksen spillede også en rolle, idet huset lå symmetrisk omkring
en akse, der klart gik midt gennem hus og gård. I aksens fjerne ende fandtes
et såkaldt taberlinum. Det var et rum, hvori man opbevarede forfædrenes
billeder og dødsmasker, skytsguden og husets dokumenter. Senere blev det
almindeligt at bygge en søjleomkranset have - en peristyl - i forlængelse
af aksen. Typiske eksempeler på romerske borgerhuse findes i Pompeji.
Grækernes borgerhuse var derimod af den simplere cellatype. Begge typer
vendte sig indad og var aflukkede fra omverden.
Romerne
er også kendt for landhuse eller villaer, som de også blev kaldt. De var
meget populære, idet alle romere drømte om det rolige og sikre liv på
landet. Jo rigere man blev, desto mere vendte villaen bort fra gårdlivet.
For landarbejderen var landlivet mindre romantisk! Romerne udviklede ikke
landbruget. Hele økonomien var baseret på relativt små anlæg og gammel
teknik. Man udviklede aldrig rigtigt en masseproduktion af landbrugsvarer.
Der var mange store villaer i Gallien. Flere af dem udviklede sig senere
til landsbyer. Andre eksempler på villaer er Hadrians villa ved Tivoli
udenfor Rom og Neros vanvittige gyldne villa i midten af storbyen Rom.
Roms fattige
kunne bo i etagehuse, der var op til tolv etager høje. Ruiner af sådanne
boligkaserner findes i Roms gamle havneby Ostia. Rom må have været et
tætpakket og kaotisk sted at befinde sig og ikke nogen særlig rar oplevelse.
Romerne
udviklede to grundlæggende konstruktionstyper i forbindelse med tempelbyggeri.
Pantheon i Rom er et typisk eksempel på den ene, idet her er der tale
om et tempelrum overdækket med en kæmpe kuppel. Maxentius' lange basilika
der derimod var overdækket med tøndehvælv, er et typisk eksempel på den
anden.
Af forskellige
grunde bl.a. den liturgien gjorde den koptiske kirke kuppelkonstruktionen
til sin bygningsform, hvorimod den katolske kirke byggede sine kirker
som basilikaer.
Romerne
udviklede også de store amfiteatre som f.eks. Colleseum og de store badeanlæg
som f.eks. Caracalas termer. Til supplere byen med vand skabte romerne
imponerende akvadukter. For at binde riget sammen byggede man vejanlæg
og viadukter.
|
|
Cementen,
buen og hvælvet |
|
Buen og
hvælvet som grækerne havde kendt men skjult, gjorde romerne derimod åbent
brug af. De brugte stålklamper og cement for at holde dem sammen. Buemotivet
ses på alle triumfbuerne: Mange af de store nyere romerske bygninger krævede
simpelthen hvælvet for at kunne konstrueres.
Typisk for
hvælvkonstruktioner er, at jo tungere bygningen over hvælvet er, desto
mere stabil bliver selve hvælvkonstruktionen. Derfor udviklede romerne
bygninger karakteriseret af massive og tunge former. De stak ikke i vejret!
I stedet for lå de tungt og solidt placeret på jorden. Det vandrette kom
til at symbolisere stabilitet, og det blev til dekorative horisontale
linjer - et motiv der senere i renæssancen blev taget op igen.
I forbindelse
med disse massive bygninger udvikledes en rumarkitektur, der måske er
romernes hovedbidrag til arkitekturhistorien. Rummene blev i sig selv
vigtigere end den fysiske udformning af murene. Denne rumopfattelse var
ukendt i de små søjleomkransede græske templer. Steen Eiler Rasmussen
sammenligner i "Om at opleve arkitektur" den romerske rumopfattelse med
en grotte. Det er som om rummet er skåret ud af en klippe.
De romerske
murtyper med hver deres forbandttype afspejler forskellige perioder i
romerrigets historie. Cement er et slags bindemiddel, hvor hovedbestanddelen
er kalk. Når cementpulveret gøres vådt indtræder en størkningsprocess.
Cement bruges i beton til at binde sand, grus eller småsten sammen. Mørtel
er i princippet en finere form for beton, der binder mursten sammen. Romerne
skalmurede med teglsten og fyldte mellemrummet ud med beton. Det er derfor
romerske ruiner ofte er så kedelige i dag - den flotte skalmur er forsvundet
og tilbage står en uformelig masse af beton.
Mørtel og
beton gør det betydeligt nemmere at arbejde med buer og hvælv. Som sagt
byggede romerne både tøndehvælv og kubler. Kassettelofter afspejler forskalingskassetterne
og er med til at gøre kuplen lettere.
|
|
Grækerne
inspirerer romerne |
|
Grækerne
blev som tidligere nævnt med tiden romernes hovedinspirationskilde. Romerne
brugte dekorative enkeltelementer fra grækernes bygninger på deres egne.
Søjler blev brugt mere som dekoration end pga. deres bæreevne. Romerne udviklede
også nogle elementer selv, som f.eks. den toskanske søjle og kompositkapitælen,
der var et søjlehoved bestående af korintiske akantusblade og joniske volutter.
De begyndte at komponere med alle tre ordener samtidig som eksempelvis på
Colosseum. De doriske søjler placerede man nederst, de joniske i midten
og de korintiske i toppen. Denne sammensætning kaldes for superimposition. |
|
Kolonibyer |
|
Roms
mange kolonibyer blev først anlagt som militærlejre. En sådan kaldes for
et Castrum, og blev bygget efter et fast mønster. Her kunne veteraner fra
de mange krige slå sig ned. Disse kolonier var ofte placeret på strategiske
steder f.eks. ved flodovergange. Castrummet var organiseret i et gridmønster
med karrèer - de såkaldte insulae. Hovedgaderne, der krydsede hinanden i
midten af lejren, kaldtes altid for Decumanus og Cardum. Nogle steder blev
lejren senere omgivet af massive mure med runde eller 8-kantede forsvarstårne.
Byerne havde altid et forum i centrum. Med tiden spredte bebyggelsen sig
udenfor det indmurede område. |
|
Antikkens
afslutning |
|
Man
siger, at romerriget ophørte med den sidste romerske kejser i 476 e. Kr.
Den almindelige holdning blandt historikere i dag er, at overgangen mellem
romerriget og middelalderen foregik gradvist uden den store dramatik. Det
kan man undre sig over, når man ved, at Roms befolkning, der i slutningen
400-tallet lå på ca. 800,000 skrumpede ned til kun 25,000 omkring år 550.
Jeg kan ikke forestille mig andet end, at romernes kollektive erindring
må have gået mindst 6 generationer tilbage til tiden før germanernes plyndringer
af byen. En ting er sikkert, at mange af de senere erobrere tog den romerske
kultur til sig, og at ikke mindst den kristne kirke videreførte den antikke
arv. |
|
|
|